//////////////// MAGYAR ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁR \\\\\\\\\\\\\\\\ Ez a dokumentum a Magyar Elektronikus Könyvtárból származik. A szerzõi és egyéb jogok a dokumentum szerzõjét/tulajdonosát illetik (amennyiben az illetõ fel van tüntetve). Ha a szerzõ vagy tulajdonos külön is rendelkezik a szövegben a terjesztési és felhasználási jogokról, akkor az õ megkötései felülbírálják az alábbi megjegyzéseket. Ugyancsak õ a felelõs azért, hogy ennek a dokumentumnak elektronikus formában való terjesztése nem sérti mások szerzõi jogait. A MEK üzemeltetõi fenntartják maguknak a jogot, hogy ha kétség merül fel a dokumentum szabad terjesztésének lehetõségét illetõen, akkor töröljék azt a MEK állományából. Ez a dokumentum elektronikus formában szabadon másolható, terjeszthetõ, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegû alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelõ hivatkozással használható. Minden más terjesztési és felhasználási forma esetében a szerzõ/tulajdonos engedélyét kell kérni. Ennek a copyright szövegnek a dokumentumban mindig benne kell maradnia. A Magyar Elektronikus Könyvtár elsõsorban az oktatási/kutatási szférát szeretné ellátni magyar vagy magyar vonatkozású, szabad terjesztésû elektronikus szövegekkel. A MEK projekttel kapcsolatban a MEK-L@huearn.sztaki.hu e-mail címen lehet információkat kapni és kérdéseket feltenni. A MEK központi Internet szolgáltatásainak URL címei: <http://www.mek.iif.hu>, <gopher://gopher.mek.iif.hu> és <ftp://ftp.iif.hu/pub/MEK>. \\\\\\\\\\\\\\\\ HUNGARIAN ELECTRONIC LIBRARY //////////////// Magyar Netikett --------------- Az emlékeztetõ státusa ---------------------- Ez a dokumentum az Internet közösség tájékoztatására szolgál. Ez a memo nem határoz meg semmilyen szabványt. A terjesztést nem korlátozza semmi. Összefoglaló ------------ Ez a dokumentum a Hálózati Etikett (Netiquette) egy minimális halmazát határozza meg. A különbözõ szervezetek szabadon módosíthatják; saját, hasonló szabályzatuk alapjául szolgálhat. Ezért a dokumentum pontosan meghatározott részekre van bontva, hogy az egyes részeket könnye(bbe)n találhassák meg. Magánszemélyek, akár felhasználók, akár adminisztrátorok szintén felhasználhatják minimális irányelvekként. Ez a feljegyzés az IETF Felelõs Hálózati Használat csoportjának munkája. A fordításról ------------- Ez a dokumentum az RFC 1855 fordítása. Néhány helyen kiegészítettem az eredeti szöveget, igyekezvén ezt annak szellemében tenni. Mindenfajta javítást örömmel fogadok. A címem a dokumentum végén található. A szöveg nem feltétlenül tükrözi a véleményemet, sem bármelyik munkaadómét. Semmilyen felelõsséget nem vállalok a dokumentum (nem) használatából eredõ következményekért. Tartalomjegyzék --------------- 1.0 Bemutatkozás 2.0 Egy-egynek kommunikáció 3.0 Egy-sokaknak kommunikáció 4.0 Információs szolgáltatások 5.0 Válogatott bibliográfia 6.0 Biztonsági kérdések 7.0 A készítõ címe 1.0 Bemutatkozás ---------------- A múltban a népesség Internet-használó része az Internettel "nõtt" fel, mûszaki tudással bírt, és megértette a protokollok és a szállítás természetét. Manapság az Internet felhasználók közösségében vannak olyanok, akik újak ebben a környezetben. Ezeknek a "newbie"-knak ismeretlen ez a kultúra és nincs szükségük a protokollok és a szállítás részleteire. Hogy ezeket az új felhasználókat gyorsan az Internet közösség részéve tegye, ez az írás a magatartási szabályok minimális halmazát ismerteti. Ezeket azután a különbözõ szervezetek és magánszemélyek a saját céljaiknak megfelelõen módosíthatják. Az egyéneknek tisztában kell lenniük azzal, hogy bárki is szolgáltassa nekik az Internet elérést -- legyen az egy ISP (Internet Szolgáltató), az egyetem, vagy a cégük -- annak a szervezetnek megvan a maga szabályzata a levelek és az állományok tulajdonjogáról; arról, hogy mit helyes postázni és küldeni, és hogy miképpen prezentáljuk magunkat. Feltétlenül ellenõrizd ezeket a helyi illetékes(ek)nél. Ezt az anyagot három fõ részre bontottuk: "egy-egynek kommunikáció", amibe a levelezés és a talk (beszélgetés) foglaltatik benne; "egy-sokaknak" kommunikáció, amely alatt a Usenetet és a levelezési listákat értjük; és az "információs szolgáltatások": ftp, WWW, gopher, MUD, MOO. Végül egy válogatott bibliográfiát találhatnak, referencia célokra. 2.0 Egy-egynek kommunikáció (elektronikus levél, beszélgetés (talk)) -------------------------------------------------------------------- Az egy-egy kommunikációt úgy definiáljuk, amiben egy ember kommunikál egy másikkal, mintha szemtõl-szembe állnának: egy dialógus. Általában az emberekkel való társalgás normál illemszabályai az érvényesek, csak ez az Interneten még fontosabb, mert hiányzik többek között a metakommunikáció és a hangszín. 2.1 Iránymutató felhasználóknak ............................... 2.1.1 Levelezéshez * Ha nem egy Internet Szolgáltatón keresztül kerülsz kapcsolatba az Internettel, akkor fontos tudnod a munkáltatód szabályait az elektronikus levelek tulajdonjogáról; ezek mindenütt mások. * Fel kell tételezned, hogy az Interneten át történõ levelezés nem biztonságos, kivéve, ha valamilyen rejtjelezõ eszközt (akár szoftvert, akár hardvert) használsz. Ne írjál semmi olyasmit egy elektronikus levélbe, amit nem küldenél el levelezõlapon. * Tiszteld a copyright-ját annak az anyagnak, amit másolsz. Majdnem minden országban vannak szerzõi jogi törvények. * Ha továbbítasz vagy újrapostázol egy üzenetet, akkor ne változtasd meg annak a szóhasználatát. Ha ez egy neked írt személyes üzenet volt és egy csoportnak kívánod továbbadni, akkor kérjél elõször engedélyt a feladótól. * Soha ne küldj "lánc" levelet elektronikusan, Ezek tiltottak az Interneten. Ha mégis ilyet küldesz, az valószínûleg a hálózati jogaid csorbításával fog járni. Ha ilyesmit kapnál, akkor értesítsd a helyi rendszeradminisztrátort. * Egy jó ökölszabály: légy konzervatív a küldésben és légy liberális a fogadásban. Nem szabad indulatos leveleket küldened (ezeket "flame"-nek mondjuk) még akkor sem, ha provokálnak. Másik oldalról viszont, ne legyél meglepve, ha ilyen levelet kapsz, és okosan teszed, amikor nem válaszolsz ezekre. * Általában jó, ha ellenõrzöd a leveleid subject-jét, mielõtt válaszolsz egy levélre. Van úgy, hogy az, aki segítséget (vagy felvilágosítást) kért tõled, ír egy másik levelet, aminek az a lényege, hogy "Már nem érdekes". Szintén célszerû meggyõzõdni, hogy a levél, amire válaszolsz, neked volt-e címezve? Lehet, hogy csak másolatot kaptál (cc:) az eredeti helyett. * Könnyítsd meg a címzett dolgát. Sok levelezõprogram levágja a fejléc-információkat, amelyek a válaszcímedet tartalmazzák. Hogy biztos lehessél abban, hogy a többi ember tudja ki vagy, írjál az üzeneted végére egy, esetleg két sort arról, hogy miképpen érhetnek el. Ezt a file-t már jó elõre elkészítheted, és az üzeneteid végére teheted aztán. (Néhány program ezt automatikusan megteszi.) Az internetes szóhasználatban ezt "sig" vagy "signature" file-nak nevezik. A névjegykártya helyét veszi át a sig file. (És akár többféléd is lehet, a többféle szituációnak megfelelõen.) * Légy óvatos a címzéssel. Vannak címek, amelyek egy csoportot jelentenek, a cím mégis úgy néz ki, mintha egyetlen ember lenne. Légy tisztában azzal, hogy kinek írsz. * Figyelj a cc:-kre a válaszoláskor. Ne vegyél bele többeket, amikor már csak két ember között folyik a kommunikáció. * Általában egy Internetet használó embernek nincs ideje az Internetre ill. annak belsõ mûködésére vonatkozó kérdésekre válaszolni. Ne küldjél kéretlen információkérõ leveleket olyan embereknek, akinek címét egy levelezési listában vagy egy RFC-ben láthattad. (A fordító megjegyzése: erre a célra is találsz természetesen megfelelõ fórumokat.) * Ne felejtsd el, hogy azok az emberek akikkel kommunikálsz, az egész világon vannak szétszórva. Lehet, hogy annak a levélnek, amire azonnali választ vársz, a címzettje éppen alszik. Add meg neki a lehetõséget, hogy felébredjen, munkába menjen és belépjen, mielõtt úgy döntesz, hogy a levél nem érkezett meg, vagy a címzett nem törõdik vele. * Mielõtt hosszú, vagy személyes eszmecserét kezdeményezel, ellenõrizd a a címet. Szintén helyes gyakorlat "Long" szót írni a hosszú üzenetek subject-jébe, mert így a címzett tudhatja, hogy idõt kell szánnia az elolvasására. 100 sor felett hosszú egy üzenet. * Légy tisztában azzal, hogy kihez kell segítségért fordulnod. Általában nem kell messzire menned. Keress helyben olyan embereket, akik szoftver- és rendszerproblémák elhárításban segédkezhetnek. Szintén jó, ha tudod, hogy kit kell keresned, ha valamilyen megkérdõjelezhetõ vagy illegális anyagot kapsz. A legtöbb helyen a "postmaster" címre írhatsz segítségkérõ levelet, mert ezt a címet legtöbbször megfelelõ tudással bíró ember olvassa. * Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan, akinek kultúrája, nyelve, humora egészen más is lehet, mint a tiéd. Dátum formátumok, mértékegységek, idiómák sem utaznak túl jól. * Használj vegyesen kis- és nagybetût. A CSUPA NAGYBETÛ OLYAN, MINTHA ORDÍTANÁL! * Használj szimbólumokat a hangsúlyozásra. *Erre* gondoltam. Használj aláhúzásjeleket aláhúzásra. "A kedvenc könyvem a _Háború és béke_." * Használj "mosolygókat" a hangszín jelzésére, de bánj velünk takarékosan. A :-) egy példa az ilyen "mosolygóra" (döntsd oldalra a fejed és nézd meg úgy.) Azonban nem feltételezd, hogy egy "mosolygó" szerepeltetése rögtön eléri, hogy a címzett egyetértsen veled, vagy hogy egy egyébként bántó megjegyzés élét elvegye. * Aludj egyet, mielõtt érzelmektõl fûtött választ küldenél egy üzenetre. Ha biztosan erõs érzéseid vannak egy tárgyról, akkor helyezd azt FLAME ON/OFF jelek közé: FLAME ON: Ez a fajta vita nem méltó arra a sávszélességre, ami a továbbításához kell. Teljességgel illogikus és érvekkel alá nem támasztott. A világ többi része is egyetért velem. FLAME OFF * Ne írjál vezérlõ karaktereket vagy nem-ASCII karaktereket, kivéve ha a programod elkódolja ezeket, vagy MIME attachment formájában küldöd. Ha elkódolva küldesz valamit, akkor próbálj meg megbizonyosodni arról, hogy a címzett vissza tudja majd kódolni azt. * Légy tömör anélkül, hogy túlságon lényegretörõ lennél. Amikor egy levélre válaszolsz, csak annyit idézz az eredeti anyagból, hogy érthetõ legyen a válaszod, és ne többet. Rendkívül rossz szokás az egész levelet idézni a válaszban - szerkeszd ki a felesleget. * 65 karakter széles, kocsivissza karakterrel lezárt sorokat írjál. (Fordító megjegyzése: e dokumentumtól eltérõen 72-76 karaktert is szoktak ajánlani.) * A levélfejlécében kell legyen egy subject sor, ami tükrözi a levél tartalmát. * Ha signature-t illesztesz a leveledbe, akkor azt fogd rövidre. Ökölszabály: 4 sornál ne legyél hosszabb. Sok ember a kapcsolatért percenként fizet, és minél hosszabb az üzeneted, annál többet fizetnek. * Ahogy egy levél (ma) nem lehet privát, úgy a levél (és a news is) (ma még) hamisítható, megváltoztatható. Ezek felismerhetõsége változó, így célszerû a józan ész alapján ellenõrizni egy üzenet valódiságát, mielõtt elhisszük azt. * Küldj egy rövid választ, hogy megkaptad a levelet, ha úgy gondolod, hogy a levél fontossága szükségessé teszi ezt. Tedd meg ezt akkor is, ha részletesen válaszolni csak késõbb lesz idõd. * Hogy "ésszerûen" mit várhatunk egy embertõl, hogy egy adott beszélgetésbõl mit érthet meg, az nagyon erõsen szituációfüggõ. Egy adott e-mail környezetben megtanult normák nem feltétlenül vonatkoznak általában az Internetet használó emberekkel való kommunikációra. Légy óvatos a helyi szlenggel és a helyi rövidítésekkel. * Egy e-mail üzenet szállítása költsége nagyjából egyenlõ a feladónál és a címzettnél (vagy szervezeteinél). Ez alapvetõen eltér a hagyományos levéltõl, a telefontól, a rádiótól és a TV-tõl. Egy levél elküldése konkrétan hálózati szélességbe, diszk helybe, és CPU idõbe is kerülhet. Ez az alapvetõ gazdasági oka, amiért nem illik kéretlen hirdetést küldeni e-mail-ben. (Ez ráadásul tilos is sok helyen.) * Ne küldj nagy tömegû kéretlen információt az embereknek. * Ha a levelezõrendszered képes automatikus továbbküldésre, akkor vigyázz, hogy ne lépjen fel a rettegett "továbbítóhurok". Ez úgy jöhet létre, ha sok gépen állítasz fel automata továbbítást, úgy hogy egy neked küldött üzenet az egyik géptõl a másikig utazik, majd a következõre és így tovább a végtelenségig. 2.1.2 A talk A talk olyan protokollok gyûjteménye, amelyek lehetõvé teszik két ember interaktív párbeszédét számítógépen keresztül. * Használj vegyesen kis- és nagybetût, mintha egy levelet vagy egy e-mail-t írnál. * Ne hagyd, hogy az irományod kifusson a képernyõ széléig és ott a terminálod törjön sort: használj egy kocsivissza (CR) jelet a sor lezárására. Nem feltételezheted azt sem, hogy a te képernyõd mérete azonos bárki máséval. Ökölszabály: max. 70 karaktert és max. 12 sort írjál. * Hagyj margókat, ne írjál a képernyõ szélére. * Ha befejezted a mondandódat, akkor üss két CR-t (egy üres sort), jelezve, hogy a másik következik. * Mindig írj egy "viszontlátásra"-t vagy más elköszönést és várd meg a másik oldal köszönését is. Különösen fontos ez, ha egy távoli valakivel kommunikálsz. Ne felejtsd el, hogy a kommunikációtok sebessége egyrészt a rendelkezésre álló sávszélességtõl (a csõ átmérõje) és a hálózat késéseitõl (a fény sebessége) függ. * Tisztában kell lenned azzal, hogy a talk megzavarja a másik embert. Csak rendeltetésének megfelelõen használd. Soha ne talk-olj idegenre! * Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Elõször is: nem biztos, hogy minden mûködik. Másodszor: nem minden talk verzió kompatibilis. * Bizonyos talk verziók újracsengetik a címzettet, ha magára hagyják. Hagyd egyszer-kétszer csengetni, utána állítsd le (kill) a programot. * Ha valaki nem válaszol, akkor megpróbálkozhatsz egy másik tty-vel. Használd a finger parancsot, hogy lásd, hogy melyekre van belépve. Ha a másik fél még mindig nem válaszol, ne erõltesd tovább. (Fordító megjegyzése: néhol a finger le van tiltva, ne lepõdj meg tehát, ha nem mûködik). * A beszélgetés (talk) alatt megmutatkozik a gépelési tudásod. Ha lassan és sok hibával gépelsz (fordító megjegyezése: ne keseredj el) akkor legtöbbször nem éri meg visszamenni kijavítani õket. A másik ember úgyis rájön, hogy mit akarsz mondani. * Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több talk-od is fut! 2.2 Iránymutató adminisztrátoroknak ................................... * Feltétlenül rögzítsd írásban a szabályokat; különösen az illegális, hamisított és az elõírásokat megsértõ forgalomra vonatkozókat. * Idõben - lehetõleg a következõ munkanapig - válaszold meg a felmerülõ kérdéseket. * Az illegális és elõírásokat sértõ kérdéseket sorold elõre. A "lánc" levelek azonnali intézkedést kívánnak meg. * Magyarázd meg a szabályokat - mint például a disk quota-kat - a felhasználóidnak. Értesd meg velük a mail-en át történõ file-kérés következményeit: magas telefonszámlák, betelõ lemezek, más levelek késése stb. * Legyen egy alias a "Postmaster" és a "Root" címeken. Feltétlenül olvassa valaki el ezeket a leveleket! (Fordító megjegyzése: mint többször írtuk már, ezeknek nemcsak olvasása, hanem megválaszolása is igen fontos!) * Nyitottan vizsgáld meg a felhasználóidat érintõ panaszokat. A címek sajnos hamisíthatóak, a levelek megpiszkálhatóak. 3.0 Egy-sokaknak kommunikáció (Levelezési listák, NetNews) ---------------------------------------------------------- Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, akkor a mail-re vonatkozó szabályok is érvényesek. Végül is nincs nagy különbség a között, hogy egy embernek írsz egy levelet vagy hogy sok emberrel kommunikálsz egy news cikken keresztül - legfeljebb annyi, hogy így sokkal több embert van lehetõséged megbántani. Így azután különösen fontos, hogy minél többet tudjál a közönségedrõl. 3.1 Iránymutató felhasználóknak ............................... 3.1.1 Általános útmutató a levelezési listákhoz és a NetNews-hoz * Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési listát ill. hírcsoportot, mielõtt postázol valamit. Ez hozzásegít az adott csoport kultúrjának megismeréséhez. (Fordító megjegyzése: ez a tanulás idõ jelentõsen csökkenthetõ a lista/csoport archívum és a megfelelõ FAQ tanulmányozásával. Ez utóbbit mindenképpen olvasd el, mielõtt postáznál bármit is!) * Ne hibáztasd a rendszeradminisztrátort az adott rendszer felhasználóinak viselkedése miatt. * Vésd jól az eszedbe, hogy amit írsz azt egy széles közönség olvashatja. Ebben éppenséggel a jelenlegi vagy a jövõbeli fõnököd is benne lehet. Vigyázz tehát arra, hogy mit írsz. Jusson eszedbe az is, hogy a csoportokat és különösen a levelezési listákat archiválni is szokták, olyan helyen, amihez sokan férnek hozzá. Így a szavaidat hosszú idõn át olvashatja szinte bárki. * Fel kell tételezned, hogy minden egyes ember saját maga nevében ír, és nincs köze a szervezetéhez, kivéve ha kifejezetten ezt állítja. * Tudnod kell azt is, hogy akárcsak a levél, a news is erõforrás igényes. Ismerned kell tehát a szervezeted speciális szabályzatát erre vonatkozólag. * Az üzenetek és a cikkek jó, ha rövidek és célratörõek. Ne kószálj el a témától, ne beszélj össze-vissza, és soha, de soha ne írj olyan levelet, ami csak valaki gépelési vagy helyesírási hibáira mutat rá. Ez utóbbi azonnal megmutatja, hogy milyen szörnyen kezdõ vagy. * A subject sorok az adott csoport konvencióit kell hogy kövessék. (Fordító megjegyzése: Látni fogod, hogy sok helyen a subject sor valamilyen osztályozó információt hordoz, és ha ez hiányzik, akkor valószínûleg pont azokhoz az emberekhez nem jut el az írásod, akiknek szántad.) * Bár lehet, hogy lehetõséd nyílik rá, de a hamisítás, a levelek tartalmához vagy fejlécéhez való hozzápiszkálás általában nem elfogadott. * Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és levelezési listákban szabad! Ez is egy példája annak, hogy célszerû ismerned azt a közönséget, aki majd írásodat olvassa. A kéretlen hirdetés - ami nem tartozik egy adott csoport/lista témakörébe - valószínû következménye: rengeteg durva válaszlevél. * Ha válaszüzenetet írsz, akkor mindenképpen foglald össze vagy idézz annyit az eredetibõl, hogy érthetõ legyen a válaszod. Különösen a NetNews esetében lényeges ez, mivel ott olyan az üzenetek elosztása, hogy elõfordulhat, hogy valaki a válaszodat olvassa elõbb, s nem az eredetit. Így tehát jó, ha képbe helyezed olvasóidat - viszont ne idézd az egészet! * Újra hangsúlyozzuk, hogy igen célszerû egy signature file léte, amit az üzeneteidhez csatolhatsz. Csak és kizárólag így tudod bebiztosítani azt, hogy bármilyen program is nyirbálja meg a fejléc-információkat, az olvasóid még mindig rád találhassanak. * Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz. Gyakran a válasz a lista vagy a csoport címére megy a feladó helyett. Tévedésbõl személyes üzenetet küldhetsz egy helyett sok embernek, amivel csak mindenkit zavarba hozol. A legjobb az, ha válaszadásnál begépeled a címet az automata "reply" helyett. (Fordító megjegyzése: Kellõ óvatossággal ez utóbbitól el lehet térni.) * (Fordító megjegyzése: Ezt a pontot jelentõsen lerövidítettem. A lényeg az, hogy ne küldjünk automata (vacation, non-delivery stb.) üzeneteket levelezési listákra) * Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy csoportba, akkor küldj egy bocsánatkérõ üzenetet az eredeti címzettnek és a listának ill. csoportnak is. * Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerûbb személyes üzenetekben rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán. Ha olyasmin vitáztok, ami érdekelheti a lista olvasóit, akkor érdemes a vitátok eredményét összefoglalni és elküldeni a listára. * Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál heves leveleket és ne válaszoljál ilyenekre. * Ne küldjél olyan válaszokat, amik csak gratulálnak egy másik válaszhoz. (Fordító megjegyzése: Ezt személyes levélben teheted meg, ha úgy érzed, hogy tényleg fontos) * Légy óvatos a fixpontos betûkkel és az ASCII rajzokkal. Ezeket egy másik rendszer - vagy akár ugyanazon rendszer egy másik programja - másképpen jelenítheti meg, mint a te szoftvered. * Vannak olyan hírcsoportok és levelezési listák, melyek témája igen széles érdeklõdési kört fed le. Ez gyakran olyan olvasókat jelenthet, akik életstílusban, vallásban és kultúrában is jelentõsen eltérhetnek. Ne küldj olyan üzeneteket egy listára/ csoportba - ha annak nézõpontja valamiért nem egyezik a tiéddel - ami csak annyit közöl, hogy az õ álláspontjukat bántónak érzed. Szexuális vagy faji zaklatásnak jogi következménye is lehet. Az általad megkérdõjelezhetõnek érzett üzenetek kiszûrésére (filter) vannak programok. 3.1.2 Iránymutató levelezési listákhoz A létezõ levelezési listákról és a hozzájuk való csatlakozásról sokféleképpen találhatsz információkat a Net-en. Természetesen ezen információk mellett szükséged lesz a helyiekre is; milyen szabályok vonatkoznak a levelezési listához való csatlakozásra és a postázásra? Általában jobb, ha elõször a szûkebb környezetben kutatsz információ után és csak utána kezdesz az Interneten kutatni. Mindenesetre a news.answers hírcsoportban rendszeresen megjelenik egy lista a levelezési listákról és a csatlakozásról. Bármilyen témában keresel levelezési listát, ez egy felbecsülhetetlen értékû anyag. A válogatott bibliográfiánkban a [9,13,15]-ös anyagokból is tájékozódhatsz. * A fel- és leiratkozó (subscribe - unsubscribe) üzeneteket a megfelelõ címre küldjed. Néhány szoftver ugyan megkísérli kiszûrni a listára küldött ilyen típusú üzeneteket, de ezek sem mindenhatóak. A te felelõsséged megtanulni a levelezési listák mûködését és a megfelelõ levelet a megfelelõ címre küldeni. Nagyon sok lista mûködtet egy "-request" alias-t a fel-le iratkozó üzeneteknek, de nem mindegyik. (Fordító megjegyzése: ezt a mondatot csak akkor fogod megérteni, ha már elkezdted megtanulni a fent emlegetett mûködést.) Mindig légy tisztába annak a listának a szabályaival, amire elõfizetsz. * Mentsd el a feliratkozásra kapott választ. Ez legtöbbször tartalmazza a leiratkozáshoz szükséges információkat. * Általában nem lehet visszavonni egy elküldött levelet. A rendszergazdád sem képes erre. Ez azt jelenti, hogy csak akkor szabad elküldened az üzenetedet, ha már bizonyos vagy benne, hogy azt szeretnéd, hogy megjelenjen. * Igen sok levelezõ program rendelkezik reply funkcióval. Ez kényelmes magánlevelezéskor, de igen bosszantó lehet levelezési listáknál. Amikor listán jött üzenetre válaszolsz, akkor vizsgáld meg a Reply-To: mezõt. Gyakorta az a lista címe, azaz a válaszod a lista összes tagjának megy. * Felesleges, és ezért helytelen nagy file-okat küldeni egy listára, ha egy Uniform Resource Locator (URL) vagy egy ftp-zhetõ verziót címe is elég. Ha sok kis részletben szeretnéd elküldeni, akkor az adott lista erre vonatkozó szabályait kell követned. Ha ezeket nem ismered, akkor kérdezd meg! * Fontold meg a leiratkozást vagy a "nomail" opció bekapcsolását (ahol lehet), ha hosszabb ideig nem tudod megnézni a leveleidet. (Fordító megjegyzése: A leglanyhább lista is robbanhat hirtelen, tehát ezt minden egyes listával meg kell tenned hosszabb távollét elõtt!) * Ha egy üzenetet netán több listára küldenél, különösen akkor, ha azok közel azonos témájúak, akkor kérj elnézést a cross-posting miatt. * Ha felteszel egy kérdést, akkor a válaszokból készíts egy összegzést és azt küldd el a listára. Ez semmi esetre se az összes válasz egyszerû egymásutánja legyen, hanem egy gondos összegzés. (Fordító megjegyzése: Felmerülhet a kérdés, hogy mégis miért tedd ezt meg? A válasz az Internet alapfilozófiája maga: segíts másokon, majd rajtad is segítenek! Ha valakik megválaszolták egy kérdésedet, akkor megtehetsz annyit viszonzásképp, hogy az így megszerzett tudást megosztod másokkal) * Vannak privát levelezési listák. Ha nem hívtak meg, akkor ne küldj ide üzeneteket. Az ilyen listák üzeneteit ne add tovább egy szélesebb közönségnek. * Ha vitába keveredsz, akkor a megbeszélést az adott témáról illik folytatni, nem pedig az adott személyekrõl. 3.1.3 Iránymutató a NetNews-hoz A NetNews egy világméretû elosztott rendszer, ami a legkülönfélébb témákban való kummunikációra ad lehetõséget. A rendszer hierarchikus, a legfelsõbb szinten a következõ témák vannak: "sci" - tudományos; "comp" - számítógépes; "news" - magáról a NetNews-ról; "rec" - szórakozás; hobbi; "soc" - szociális; "talk" - bõ lére eresztett, soha véget nem érõ beszélgetések (politika); "biz" - üzleti; "alt" - bármi egyéb. Az "alt" fõcsoportba tartozó csoportok olyan értelemben is alternatívok, hogy a létrehozásuk nem megy keresztül ugyanazon a lépéseken, mint a többi fõcsoportbelieké. Vannak még helyi fõcsoportok, széles körben terjesztett egyebek, mint a bionet, és a saját szervezetednek is meglehetnek a maga csoportjai. Nemrégiben egy "humanities" fõcsoport is létrejött, és várhatóak továbbiak is. A bibliográfiánk [2,8,22,23]-as anyagait érdemes a témában elolvasni. * A NetNews szójárásában a "Posting" (postázás) egy új vagy válasz cikk postázását jelenti egy csoportba. A "Cross-posting" kifejezést arra használják, ha valaki egy cikket több csoportba küldött el. Ha ezt vagy a Followup-To: mezõt is használjuk, akkor ezt feltétlenül említsük meg a cikkünkben. Az olvasók általában azt feltételezik, hogy egy üzenet egy csoportba lett postázva, és a "follow-up" ebbe a csoportba kerül. A fejléc említett mezõje megváltoztathatja ezt. (A fordító megjegyzése: A "follow-up" a válaszcikk neve, a válaszként írt magánlevelet "Reply" néven emlegetik. A Followup-To: azt a csoportot adja meg, ahová a válaszcikkek kerülnek.) * Mielõtt elküldenél egy témában egy cikket, olvasd el az abban a témában írott cikket. (Ezt "thread"-nek nevezzük) Ne küldjél "Egyetértek" vagy hasonló üzeneteket, amelyek tartalma pusztán arra korlátozódik, hogy egyetértesz valamely korábbi cikkel. Egy follow-up cikknek mindig hosszabbnak kell lennie az elõzõ levelekbõl vett idézeteknél. (Fordító megjegyzése: Apró pontosítás: Egy cikk és rá adott válaszcikkek összességét nevezünk "thread"-nek.) * Levélben (reply) írd meg válaszod, ha csak egy embernek szánod azt. Légy tudatában annak, hogy a News-t a világon mindenütt olvashatják, és a legtöbb embert NEM érdekli egy privát válasz. Ugyanakkor ne habozz postázni, ha olyan mondandód van, ami az Internet széles olvasóközönségét érdekelheti. * Ellenõrizd le a fejléc Distribution: mezõjét, de ne bízz benne. A News meglehetõsen bonyolult szállítása módja miatt a Distribution: mezõ megbízhatatlan. Ha olyasvalamit írsz, ami csak kis számú embert érdekelhet, akkor használj egy megfelelõ Distribution: mezõt; ezzel megkísérled az elosztást ezekre az emberekre korlátozni. Például állítsd be "hu"-ra ezt a mezõt, ha csak magyarokat érdeklõ cikket postázol. * Ha úgy érzed, hogy egy cikk több hírcsoportba való, akkor mindenképpen CROSSPOST-tal küldd el a cikkedet ahelyett, hogy különálló üzenetekben küldenéd el. Biztosításképpen általában csak 5-6 csoportnak lesz eléggé hasonló témája. (Fordító megjegyzése: Ez a pont ritkán alkalmazandó!! RENDKÍVÜL nyomós okodnak kell lennie ahhoz, hogy akár két csoportba is postázzál!!) * Kísérelj meg elõször a hagyományos ismeretforrásokból (kézikönyvek, újságok, help file-ok) meríteni, mielõtt egy kérdést postáznál. Ha ezekben megtalálható kérdést teszel fel, akkor mogorva RTFM (Read The Fine Manual - noha az "f" betû egy sokkal durvább szót jelölt eredetileg) üzeneteket kapsz csak viszonzásképpen. (Fordító megjegyzése: Ez is csak a józan ész határáig érvényes. Tényleg Olvassd El a Kézikönyvet, de ne áldozz éveket valaminek a kutatására - végül is az Internet egyik haszna, hogy olyanok, akik ezt megtették, megosztják veled tudásukat.) * Bár van néhány hírcsoport, amik kifejezetten hirdetésre vannak kitalálva, a témától eltérõ (off-topic) hirdetések egészen egyszerûen bûnözésnek számítanak a legtöbb csoportban. Ha egy hirdetést minden egyes hírcsoportba elküldesz, akkor szinte biztosan búcsút mondhatsz a hálózati elérésednek. * Ha felfedezel egy hibát a cikkedben, akkor kíséreld meg minél hamarabb törölni (cancel) azt. (Fordító megjegyzése: A törlés is csak egy üzenet, mint minden más. Nem bízhatsz igazán abban, hogy senki sem fogja a cikkedet olvasni. Célszerû egy második, helyes cikket is küldeni, amelyben elnézést is kérsz az elõzõ hibájáért. A józan észt itt is célszerû bevetni: a hiba alatt nem nyelvtani, gépelési stb. - vagyis apró, lényegtelen - hibát kell érteni, hanem a lényeget érintõ hibára gondolunk.) * MEG SE próbáld más cikkét törölni (cancel). Lépj kapcsolatba rendszergazdáddal, ha nem tudod, hogy hogyan kell saját cikkedet törölni vagy ha valamilyen más postázás (pl. "lánc" levél) törlést kíván. * Ha postáztál valamit, és nem látod viszont azonnal, akkor ne hidd rögtön azt, hogy valami nem mûködött és ne postázd azonnal újra. * Néhány csoport megengedi (néhány pedig ezért van), hogy olyan cikkek is felkerüljenek, amik erõsen megkérdõjelezhetõek. Ugyanakkor semmilyen garancia nincs arra, hogy a csoport többi olvasója is ugyanúgy elfogadja az anyagot, mint te. Használd a Rot13 szoftvert, ami 13 karakterrel eltol minden egyes karaktert, hogy ne bántsál meg senkit. (Fordító megjegyzése: Ez sok szoftverbe be van építve) * Ha olyan üzenetet írsz egy könyveket vagy filmeket tárgyaló csoportba, ami lényeges titkot tár fel, akkor célszerû "Spoiler" szót tenni a Subject: sorba. Üthetsz egy pár Enter-t a cikk elejére, hogy eltüntesd szem elöl a cikket, vagy használhatod az elõbb említett Rot13 módszert. (Fordító megjegyzése: A számítógépes játékok is ez a kategória. Esetleg tarthatunk attól, hogy nem mindenki tudja a Rot13-at dekódolni, és az üres sorok mellett döntünk. Ilyenkor érdemes nemcsak a Subject sorba beírni, hogy Spoiler, hanem a cikk elsõ sorába is beírni ezt, hogy aki ránéz a cikkre az ne csak üres sorokat lásson) * Ugyan a cikkek illetéktelen megpiszkálása, megváltoztatása a szabályokkal ellentétes, mégis megtörténik. Ez ellen megfelelõ szoftverrel - mint pl. a PGP - védekezhetünk. * Az anonim postázás bizonyos csoportokban elfogadott, másokban nem. Ha egy cikk nem felel meg a szabályoknak, ha rajta van a nevünk, az akkor sem fog, ha nincs rajta. (Fordító megjegyzése: Azaz az anonimitást legtöbbször olyankor használjuk, ha elfogadható, de személyünkre valamiért hátrányos cikket szeretnénk közzétenni.) * Ha moderált csoportba postázol, akkor számolnod kell egy kis késdelemmel. A moderátor meg is változtathatja a Subject sorodat, hogy valamelyik thread-be illeszkedjen. * Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál heves leveleket és ne válaszoljál ilyenekre. 3.2 Iránymutató adminisztrátoroknak ................................... 3.2.1 Általános témák * Legyen tiszták a feliratkozás szabályai a levelezési listákra és a NetNews csoportokra. * Legyenek tiszták a postázás szabályai - a disclaimer-ek .sig-beli szerepeltetését is beleértve - a levelezési listákba és a Netnews csoportokba. * Legyenek tiszták és széles körben ismertek az archiválásra vonatkozó szabályaid. (Mennyi ideig tárolod a cikkeket?) * Nyitottan, de azonnal vizsgáld meg a felhasználóidat érintõ panaszokat. * Ügyelj rendszered egészségére! * Gondold át, hogy milyen hosszan õrzöd meg a rendszer napló file-jait, és a döntésed eredményét tedd közzé. 3.2.2 Levelezési listák * A levelezési listák legyenek naprakészek, hogy elkerüld a az elavult címekrõl visszapattanó levelek ("bouncing mail") problémáját. * Segíts a listatulajdonosoknak a problémák megoldásában. * Informáld a listatulajdonosokat a tervezett rendszerkarbantartásokról és -leállásokról. * Legyen minden listához "-request" alias az iratkozási és adminisztrációs levelekhez. * A mail gateway-eid mûködjenek simán. 3.2.3 NetNews * Tedd közzé, hogy milyen feed-et kapsz. Ha ez nem teljes, lehet, hogy lesz, aki tudni szeretné, hogy miért nem. * Rengetegféle hírolvasó szoftver van, és ezek hibájáért lehet, hogy a News Server-t fogják hibáztatni. * Tiszteld és teljesítsd azonnal a felhasználóid saját cikkük vagy más helytelen (pl. "lánc" levél) törlésére vonatkozó kérését. (Fordító megjegyzése: Hallgass a józan észre. Nem arra gondolunk, hogy egyes embereket zavaró cikkeket törölj ki, hanem a széles körben elfogadott szabályokkal ellentétesekre, amelyek leggyakoribb esetei a sok csoportra kiterjedõ hirdetések és a "lánc" levelek.) * Legyenek "Usenet", "Netnews", "News" alias-aid, és gondoskodj arról, hogy valaki olvassa az ide érkezõ leveleket. 3.3 Iránymutató moderátoroknak .............................. 3.3.1 Általános útmutató * Gondoskodj arról, hogy a Gyakran Ismételt Kérdések válaszai (GYIK ill. FAQ) rendszeres idõközönként postázásra kerüljenek. Szerepeljen ebben egy útmutató a cikkekrõl/üzenetekrõl. Ha nem te vagy a GYIK fenntartója, akkor gondoskodj arról, hogy õ(k) beleveszi(k) ezeket abba. * Legyen egy jó üdvözlõ (welcome) file-od, amiben információk vannak a fel/leiratkozásról. * A hírcsoportoknak céljait (charter), iránymutatásait rendszeresen kell postázni. * A hírcsoportok/levelezési listák legyenek naprakészek. Alakíts ki egy menetrendet az üzenetek postázására. Legyen helyettesed, ha vakációra mégy vagy más egyéb miatt nem tudsz Net-hez jutni. 4.0 Információs szolgáltatások (Gopher, Wais, WWW, ftp, telnet) --------------------------------------------------------------- Az elmúlt években robbanásszerûen nõtt a Hálózat néhány új szolgáltatás nyomán. A Gopher, Wais, World Wide Web (WWW), Multi User Dimensions (MUD), ez utóbbi objektumorientált verziója (MOO) a legfontosabbak. Noha az információlelés lehetõsége robbanásszerûen terjed, a "Vevõ védd magad" (Caveat Emptor) elv érvényben marad. Ezekrõl részletesebben a válogatott bibliográfiánk [14,28]-as számú anyagaiban olvashatsz. 4.1 Iránymutató felhasználóknak ............................... 4.1.1 Általános útmutató * Ne feledd, hogy minden szolgáltatás valakié. Aki fizeti a számlát, az szabja meg az adott szolgáltatásra vonatkozó szabályokat is. Az információ lehet ingyen, de lehet, hogy nem ingyenes - ennek jó, ha utánanézel. * Ha egy szolgáltatással probléma akad, akkor elõször mindig a saját portádon kell körülnézni. Ellenõrizd (vagy ellenõriztesd) a file-, szoftver-, és hálózati beállításokat stb. Mindenképpen tedd ezt meg, mielõtt arra gondolsz, hogy a szolgáltató oldalán van a hiba és/vagy a szolgáltatót hibáztatnád érte. * Vannak ugyan konvenciók a használt file-típusokra, de ne építs arra, hogy ezek mindig be vannak tartva. Például egy ".doc" file nem feltétlenül Word file. * Maguk a szolgáltatások is követnek bizonyos konvenciókat, mint a www.xyz.com. Ezek ismerete hasznos, de megint csak nem bölcs erre építeni. * Ismerd a saját rendszeredben a file nevek használatát. * Ismerned kell egy-egy szolgáltatás speciális információközlõ konvencióit. Az FTP site-ok legtöbbjén találsz valahol a hierarchia tetején egy README file-t, ami a rendelkezésre álló file-okról szól. Viszont nem feltételezheted azt, hogy ezek pontosak és/vagy naprakészek. * Egyáltalán, SEMMILYEN információról NE tételezd fel hogy pontos vagy naprakész. Az új technológiák lehetõvé teszik bárkinek, hogy publikáljon, de az ezzel járó felelõsséget még nem tanulta meg mindenki. * Tudod már, de fontossága miatt megismételjük: hacsak nem használsz titkosító és eredetiséget biztosító programokat, bármilyen információ, amit az Interneten továbbítasz "kint van a hidegen". Aki akarja, megszerezheti, vagy megváltoztathatja. * Minthogy az Internet világméretû, találhatsz olyan információs szolgáltatást, amely gyökeresen eltérõ kultúr- és szokáskörbõl ered. Amit te bántónak érzel, az abban a kultúrkörben teljesen elfogadott lehet. Maradj nyitott a világ felé. * Ha egy népszerû site-ról szeretnél információt, akkor nézd meg, nincs-e egy lista a mirror site-okról. Ha van ilyen, és ott van hozzád közelebbi mirror, használd azt. * Ne használd más FTP site-ját arra, hogy egy (konkrét) harmadik személynek szánt file-t helyezz el ott. Ezt egyszerûen szemetelésnek tartják, és általában nem elfogadott viselkedésforma. * Ha problémád támad egy site-tal, és oda segítségért fordulsz, minél több információt adj meg a probléma körülményeirõl. Ezzel nekik is segítesz, hogy lokalizálhassák a hibát. * Ha te magad is szeretnél valamilyen információs szolgáltatást indítani, mint például egy homepage, akkor szokás szerint fordulj a helyi adminhoz, hogy megismerd az idevonatkozó helyi szabályokat. * Ha van rá módod, akkor kíméld a népszerû site-okat, segítsd elosztani a terhelést, és csúcsidõn kívül lépjél be. 4.1.2 Útmutató Valósidejû Interaktív Szolgáltatásokhoz (MUD-ok, MOO-k, IRC) * Akárcsak más rendszereknél, itt is bölcs dolog csak figyelni egy kicsit, hogy a csoport kultúrájához szokhassál. * Egyáltalán nem szükséges mindenkit személyesen üdvözölni egy csatornán ill. szobában. Egy szimpla Hello vagy hasonló köszöntés bõven elég. NEM elfogadott viselkedés, ha a szoftvered automatikáját arra használod, hogy mindenkit üdvözöljön. * Figyelmeztesd a résztvevõket, ha nagyobb mennyiségû információt szeretnél velük megosztani. Ha mindenki egyetért vele, akkor mehet. Enélkül azonban súlyos udvariatlanság ilyesmit csinálni - akárcsak levélben. * Ne tételezd fel, hogy ismeretlen emberek beszélni akarnak veled. Ha kényszerítve érzed magad arra, hogy személyes üzenetet küldjél egy ismeretlennek, akkor készülj fel arra, hogy éppen elfoglalt lehet vagy egészen egyszerûen nem akar veled beszélgetni. * Tiszteld az adott csoport szokásait. Nézz körül bemutatkozó anyagokért. Ezek egy ftp site-on is lehetnek. * Ha valaki becenevet, alias-t, pszeudo-nevet vagy hasonlót használ, akkor tiszteld az anonimitáshoz való jogát. Még ha esetleg jó barátok is vagytok, akkor is udvariasabb ezt a becenevet használni. Egyáltalán ne használd a valódi nevét on-line engedély nélkül. 4.2 Iránymutató adminisztrátoroknak ................................... 4.2.1 Általános útmutató * Legyen tiszta mindenki számára, hogy mi másolható és mi nem. * Ismertesd, hogy az adott site-on ill. szervezetnél milyen anyagok állnak rendelkezésre. Az általános irányelvek legyenek világosak. * Az információk, különösen a README-k, legyenek naprakészek. A README-ket sima ASCII file-ként szolgáltasd. * Ha tudsz készíteni egy listát a mirror-jaidról, akkor tedd azt közzé. Mellékelj egy mirror-okra vonatkozó copyright dokumentumot. Ha ismered az update menetrendjüket, azt is célszerû közzétenni. * Gondoskodj arról, hogy a népszerû (és nagy mennyiségû) információnak elegendõ sávszélesség jusson. * Használd a file-név konvenciókat: .txt ASCII szövegnek; .html vagy .htm HTML-nek; .ps Postscript-nek; .pdf Portable Document Format-nek; .sgml vagy .sgm SGML-nek; .exe nem-Unix végrehajtható file-oknak stb. * Letöltésre szánt file-ok nevének elsõ nyolc karakterét próbáld meg különbözõvé tenni. * Amikor információt szolgáltatsz, akkor legyen abban valami egyedi. Kerüld el az olyan szolgáltatás indítását, ami csak más szolgáltatókra mutat. * Ne mutass más site-okra mielõtt engedélyt kérnél. (Fordító megjegyzése: Ez mostanra kicsit elavult, de még mindig nem árthat informálni a túloldalt) * Vésd jól az eszedbe, hogy egy szolgáltatás nemcsak design-t és megvalósítást jelent. Hanem karbantartást is. * Az általad szolgáltatott anyagoknak meg kell felelniük a támogató szervezet szabályainak. * Teszteld alkalmazásaidat a szoftverek minél szélesebb skálájával. Nem feltételezheted, hogy minden oké, ha csak egy klienssel ellenõrizted. Viszont fel kell tételezned, hogy lesz, aki egyszerûbb lehetõségekkel és klienssel rendelkezik csak - tehát ne tervezd olyanra a szolgáltatásodat, hogy csak grafikus terminálról (GUI) lehessen használni. * Legyen egységes nézõpontja és külleme az információforrásodnak. * Az exportkorlátozások mások és mások minden országban. Ismerned kell ezek következményeit is, ha szolgáltatni akarsz. * Mondd el a felhasználóidnak, hogy mit akarsz tenni a tõlük összegyûjtött információval, mint pl. a WWW szogáltatásról adott véleményük. Figyelmeztetned kell az embereket, ha közzé akarsz tenni ebbõl bármit, akárcsak passzívan, a többi felhasználó számára láthatóan. * A felhasználói információ szolgáltatásokra (mint pl. egy homepage) vonatkozó szabályaid legyenek ismertek! 5.0 Válogatott bibliográfia --------------------------- Ez a dokumentum nagyobbrészt ezeken a mûveken alapul. Ami konkrétan ezekben a mûvekben nem található meg, az az IETF-RUN munkacsoport tapasztalatán alapul. 1. Angell, D., and B. Heslop, "The Elements of E-mail Style", New York: Addison-Wesley, 1994. 2. "Answers to Frequently Asked Questions about Usenet" Original author: jerry@eagle.UUCP (Jerry Schwarz) Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes) Archive-name: usenet-faq/part1 3. Cerf, V., "Guidelines for Conduct on and Use of Internet", http://www.isoc.org/proceedings/conduct/cerf-Aug-draft.html 4. Dern, D., "The Internet Guide for New Users", New York:McGraw-Hill, 1994. 5. "Emily Postnews Answers Your Questions on Netiquette" Original author: brad@looking.on.ca (Brad Templeton) Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes) Archive-name: emily-postnews/part1 6. Gaffin, A., "Everybody's Guide to the Internet", Cambridge, Mass., MIT Press, 1994. 7. "Guidelines for Responsible Use of the Internet" from the US house of Representatives gopher, gopher.house.gov:70/OF-1%3a208%3aInternet %20Etiquette 8. How to find the right place to post (FAQ)by buglady@bronze.lcs.mit.edu (Aliza R. Panitz) Archive-name: finding-groups/general 9. Hambridge, S., and J. Sedayao, "Horses and Barn Doors: Evolution of Corporate Guidelines for Internet Usage", LISA VII, Usenix, November 1-5, 1993, pp. 9-16. ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ps vagy ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ascii 10. Heslop, B., and D. Angell, "The Instant Internet guide: Hands-on Global Networking", Reading, Mass., Addison-Wesley, 1994. 11. Horwitz, S., "Internet Etiquette Tips", ftp://ftp.temple.edu/pub/info/help-net/netiquette.infohn 12. Internet Activities Board, "Ethics and the Internet", RFC 1087, IAB, January 1989. ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1087.txt 13. Kehoe, B., "Zen and the Art of the Internet: A Beginner's Guide", a Netikett info található szétszórva a mûben. 3rd ed. Englewood Cliffs, NJ., Prentice-Hall, 1994. 14. Kochmer, J., "Internet Passport: NorthWestNet's Guide to our World Online", 4th ed. Bellevue, Wash., NorthWestNet, Northwest Academic Computing Consortium, 1993. 15. Krol, Ed, "The Whole Internet: User's Guide and Catalog", Sebastopol, CA, O'Reilly & Associates, 1992. 16. Lane, E. and C. Summerhill, "Internet Primer for Information Professionals: a basic guide to Internet networking technology", Westport, CT, Meckler, 1993. 17. LaQuey, T., and J. Ryer, "The Internet Companion", Chapter 3 "Communicating with People", pp 41-74. Reading, MA, Addison-Wesley, 1993. 18. Mandel, T., "Surfing the Wild Internet", SRI International Business Intelligence Program, Scan No. 2109. March, 1993. gopher://gopher.well.sf.ca.us:70/00/Communications/surf-wild 19. Martin, J., "There's Gold in them thar Networks! or Searching for Treasure in all the Wrong Places", FYI 10, RFC 1402, January 1993. ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1402.txt 20. Pioch, N., "A Short IRC Primer", Text conversion by Owe Rasmussen. Edition 1.1b, February 28, 1993. http://www.kei.com/irc/IRCprimer1.1.txt 21. Polly, J., "Surfing the Internet: an Introduction", Version 2.0.3. Revised May 15, 1993. gopher://nysernet.org:70/00/ftp%20archives/ pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt ftp://ftp.nysernet.org/pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt 22. "A Primer on How to Work With the Usenet Community" Original author: chuq@apple.com (Chuq Von Rospach) Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes) Archive-name: usenet-primer/part1 23. Rinaldi, A., "The Net: User Guidelines and Netiquette", September 3, 1992. http://www.fau.edu/rinaldi/net/index.htm 24. "Rules for posting to Usenet" Original author: spaf@cs.purdue.edu (Gene Spafford) Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes) Archive-name: posting-rules/part1 25. Shea, V., "Netiquette", San Francisco: Albion Books, 1994?. 26. Strangelove, M., with A. Bosley, "How to Advertise on the Internet", ISSN 1201-0758. 27. Tenant, R., "Internet Basics", ERIC Clearinghouse of Information Resources, EDO-IR-92-7. September, 1992. gopher://nic.merit.edu:7043/00/ introducing.the.internet/internet.basics.eric-digest gopher://vega.lib.ncsu.edu:70/00/library/reference/guides/tennet 28. Wiggins, R., "The Internet for everyone: a guide for users and providers", New York, McGraw-Hill, 1995. 6.0 Biztonsági meggondolások ---------------------------- Ebben a dokumentumban nem tárgyalunk biztonsági témákat. 7.0 A szerzõ címe ----------------- Sally Hambridge Intel Corporation 2880 Northwestern Parkway SC3-15 Santa Clara, CA 95052 Phone: 408-765-2931 Fax: 408-765-3679 EMail: sallyh@ludwig.sc.intel.com A fordító címe: ............... Ha Magyarországról írsz: Négyesi Károly Budapest P.f.503 1462 Külföldrõl: Charlie Negyesi HUNGARY Budapest P.o.box 503 H-1462 Email: chx@cs.elte.hu .