//////////////// MAGYAR ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁR \\\\\\\\\\\\\\\\

  Ez a dokumentum a Magyar Elektronikus Könyvtárból származik. A
  szerzõi  és  egyéb  jogok  a dokumentum szerzõjét/tulajdonosát
  illetik (amennyiben  az illetõ fel van tüntetve).  Ha a szerzõ
  vagy tulajdonos külön is rendelkezik a szövegben a terjesztési
  és felhasználási jogokról, akkor az õ megkötései felülbírálják
  az alábbi megjegyzéseket.  Ugyancsak õ  a felelõs azért,  hogy
  ennek a  dokumentumnak elektronikus formában  való terjesztése
  nem sérti mások szerzõi jogait.  A MEK üzemeltetõi fenntartják
  maguknak a jogot, hogy ha kétség merül fel a dokumentum szabad
  terjesztésének lehetõségét illetõen, akkor  töröljék azt a MEK
  állományából.

  Ez  a  dokumentum  elektronikus  formában  szabadon másolható,
  terjeszthetõ,  de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegû
  alkalmazásokhoz,  változtatások  nélkül  és  a  forrásra  való
  megfelelõ hivatkozással használható. Minden más terjesztési és
  felhasználási  forma esetében  a szerzõ/tulajdonos  engedélyét
  kell kérni. Ennek a copyright szövegnek a dokumentumban mindig
  benne kell maradnia.

  A Magyar Elektronikus Könyvtár elsõsorban az oktatási/kutatási
  szférát  szeretné  ellátni  magyar  vagy  magyar  vonatkozású,
  szabad terjesztésû elektronikus  szövegekkel. A MEK projekttel
  kapcsolatban  a  MEK-L@huearn.sztaki.hu   e-mail  címen  lehet
  információkat  kapni és kérdéseket  feltenni.  A MEK  központi
  Internet szolgáltatásainak URL címei: <http://www.mek.iif.hu>,
  <gopher://gopher.mek.iif.hu> és <ftp://ftp.iif.hu/pub/MEK>.

  \\\\\\\\\\\\\\\\ HUNGARIAN ELECTRONIC LIBRARY ////////////////




                           Magyar Netikett
                           ---------------

Az emlékeztetõ státusa
----------------------

Ez a dokumentum az Internet közösség tájékoztatására szolgál. Ez a
memo nem határoz meg semmilyen szabványt. A terjesztést nem korlátozza
semmi.


Összefoglaló
------------

Ez a dokumentum a Hálózati Etikett (Netiquette) egy minimális halmazát
határozza meg. A különbözõ szervezetek szabadon módosíthatják; saját,
hasonló szabályzatuk alapjául szolgálhat. Ezért a dokumentum pontosan
meghatározott részekre van bontva, hogy az egyes részeket könnye(bbe)n
találhassák meg. Magánszemélyek, akár felhasználók, akár adminisztrátorok
szintén felhasználhatják minimális irányelvekként. Ez a feljegyzés az
IETF Felelõs Hálózati Használat csoportjának munkája.


A fordításról
-------------

Ez a dokumentum az RFC 1855 fordítása. Néhány helyen kiegészítettem az
eredeti szöveget, igyekezvén ezt annak szellemében tenni. Mindenfajta
javítást örömmel fogadok. A címem a dokumentum végén található.

A szöveg nem feltétlenül tükrözi a véleményemet, sem bármelyik munkaadómét.
Semmilyen felelõsséget nem vállalok a dokumentum (nem) használatából
eredõ következményekért.


Tartalomjegyzék
---------------

1.0 Bemutatkozás
2.0 Egy-egynek kommunikáció
3.0 Egy-sokaknak kommunikáció
4.0 Információs szolgáltatások
5.0 Válogatott bibliográfia
6.0 Biztonsági kérdések
7.0 A készítõ címe


1.0 Bemutatkozás
----------------

A múltban a népesség Internet-használó része az Internettel "nõtt"
fel, mûszaki tudással bírt, és megértette a protokollok és a szállítás
természetét. Manapság az Internet felhasználók közösségében vannak
olyanok, akik újak ebben a környezetben. Ezeknek a "newbie"-knak
ismeretlen ez a kultúra és nincs szükségük a protokollok és a
szállítás részleteire. Hogy ezeket az új felhasználókat gyorsan az
Internet közösség részéve tegye, ez az írás a magatartási szabályok
minimális halmazát ismerteti. Ezeket azután a különbözõ szervezetek
és magánszemélyek a saját céljaiknak megfelelõen módosíthatják. Az
egyéneknek tisztában kell lenniük azzal, hogy bárki is szolgáltassa
nekik az Internet elérést -- legyen az egy ISP (Internet Szolgáltató),
az egyetem, vagy a cégük -- annak a szervezetnek megvan a maga
szabályzata a levelek és az állományok tulajdonjogáról; arról,
hogy mit helyes postázni és küldeni, és hogy miképpen prezentáljuk
magunkat. Feltétlenül ellenõrizd ezeket a helyi illetékes(ek)nél.

Ezt az anyagot három fõ részre bontottuk: "egy-egynek kommunikáció",
amibe a levelezés és a talk (beszélgetés) foglaltatik benne;
"egy-sokaknak" kommunikáció, amely alatt a Usenetet és a levelezési
listákat értjük; és az "információs szolgáltatások": ftp, WWW, gopher,
MUD, MOO. Végül egy válogatott bibliográfiát találhatnak, referencia
célokra.


2.0 Egy-egynek kommunikáció (elektronikus levél, beszélgetés (talk))
--------------------------------------------------------------------

Az egy-egy kommunikációt úgy definiáljuk, amiben egy ember kommunikál
egy másikkal, mintha szemtõl-szembe állnának: egy dialógus. Általában
az emberekkel való társalgás normál illemszabályai az érvényesek,
csak ez az Interneten még fontosabb, mert hiányzik többek között a
metakommunikáció és a hangszín.


2.1 Iránymutató felhasználóknak
...............................

2.1.1 Levelezéshez

   * Ha nem egy Internet Szolgáltatón keresztül kerülsz kapcsolatba
     az Internettel, akkor fontos tudnod a munkáltatód szabályait
     az elektronikus levelek tulajdonjogáról; ezek mindenütt mások.

   * Fel kell tételezned, hogy az Interneten át történõ levelezés
     nem biztonságos, kivéve, ha valamilyen rejtjelezõ eszközt (akár
     szoftvert, akár hardvert) használsz. Ne írjál semmi olyasmit
     egy elektronikus levélbe, amit nem küldenél el levelezõlapon.

   * Tiszteld a copyright-ját annak az anyagnak, amit másolsz.
     Majdnem minden országban vannak szerzõi jogi törvények.

   * Ha továbbítasz vagy újrapostázol egy üzenetet, akkor ne
     változtasd meg annak a szóhasználatát. Ha ez egy neked írt
     személyes üzenet volt és egy csoportnak kívánod továbbadni,
     akkor kérjél elõször engedélyt a feladótól.

   * Soha ne küldj "lánc" levelet elektronikusan, Ezek tiltottak az
     Interneten. Ha mégis ilyet küldesz, az valószínûleg a hálózati
     jogaid csorbításával fog járni. Ha ilyesmit kapnál, akkor
     értesítsd a helyi rendszeradminisztrátort.

   * Egy jó ökölszabály: légy konzervatív a küldésben és légy
     liberális a fogadásban. Nem szabad indulatos leveleket küldened
     (ezeket "flame"-nek mondjuk) még akkor sem, ha provokálnak.
     Másik oldalról viszont, ne legyél meglepve, ha ilyen levelet
     kapsz, és okosan teszed, amikor nem válaszolsz ezekre.

   * Általában jó, ha ellenõrzöd a leveleid subject-jét, mielõtt
     válaszolsz egy levélre. Van úgy, hogy az, aki segítséget
     (vagy felvilágosítást) kért tõled, ír egy másik levelet,
     aminek az a lényege, hogy "Már nem érdekes". Szintén célszerû
     meggyõzõdni, hogy a levél, amire válaszolsz, neked volt-e
     címezve? Lehet, hogy csak másolatot kaptál (cc:) az eredeti
     helyett.

   * Könnyítsd meg a címzett dolgát. Sok levelezõprogram levágja a
     fejléc-információkat, amelyek a válaszcímedet tartalmazzák.
     Hogy biztos lehessél abban, hogy a többi ember tudja ki vagy,
     írjál az üzeneted végére egy, esetleg két sort arról, hogy
     miképpen érhetnek el. Ezt a file-t már jó elõre elkészítheted,
     és az üzeneteid végére teheted aztán. (Néhány program ezt
     automatikusan megteszi.) Az internetes szóhasználatban ezt
     "sig" vagy "signature" file-nak nevezik. A névjegykártya helyét
     veszi át a sig file. (És akár többféléd is lehet, a többféle
     szituációnak megfelelõen.)

   * Légy óvatos a címzéssel. Vannak címek, amelyek egy csoportot
     jelentenek, a cím mégis úgy néz ki, mintha egyetlen ember lenne.
     Légy tisztában azzal, hogy kinek írsz.

   * Figyelj a cc:-kre a válaszoláskor. Ne vegyél bele többeket,
     amikor már csak két ember között folyik a kommunikáció.

   * Általában egy Internetet használó embernek nincs ideje az
     Internetre ill. annak belsõ mûködésére vonatkozó kérdésekre
     válaszolni. Ne küldjél kéretlen információkérõ leveleket olyan
     embereknek, akinek címét egy levelezési listában vagy egy
     RFC-ben láthattad. (A fordító megjegyzése: erre a célra is
     találsz természetesen megfelelõ fórumokat.)

   * Ne felejtsd el, hogy azok az emberek akikkel kommunikálsz, az
     egész világon vannak szétszórva. Lehet, hogy annak a levélnek,
     amire azonnali választ vársz, a címzettje éppen alszik. Add
     meg neki a lehetõséget, hogy felébredjen, munkába menjen és
     belépjen, mielõtt úgy döntesz, hogy a levél nem érkezett meg,
     vagy a címzett nem törõdik vele.

   * Mielõtt hosszú, vagy személyes eszmecserét kezdeményezel,
     ellenõrizd a a címet. Szintén helyes gyakorlat "Long" szót írni
     a hosszú üzenetek subject-jébe, mert így a címzett tudhatja,
     hogy idõt kell szánnia az elolvasására. 100 sor felett hosszú
     egy üzenet.

   * Légy tisztában azzal, hogy kihez kell segítségért fordulnod.
     Általában nem kell messzire menned. Keress helyben olyan
     embereket, akik szoftver- és rendszerproblémák elhárításban
     segédkezhetnek. Szintén jó, ha tudod, hogy kit kell keresned,
     ha valamilyen megkérdõjelezhetõ vagy illegális anyagot kapsz.
     A legtöbb helyen a "postmaster" címre írhatsz segítségkérõ
     levelet, mert ezt a címet legtöbbször megfelelõ tudással bíró
     ember olvassa.

   * Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan,
     akinek kultúrája, nyelve, humora egészen más is lehet, mint a
     tiéd. Dátum formátumok, mértékegységek, idiómák sem utaznak túl
     jól.

   * Használj vegyesen kis- és nagybetût. A CSUPA NAGYBETÛ OLYAN,
     MINTHA ORDÍTANÁL!

   * Használj szimbólumokat a hangsúlyozásra. *Erre* gondoltam.
     Használj aláhúzásjeleket aláhúzásra. "A kedvenc könyvem a
     _Háború és béke_."

   * Használj "mosolygókat" a hangszín jelzésére, de bánj velünk
     takarékosan. A :-) egy példa az ilyen "mosolygóra" (döntsd
     oldalra a fejed és nézd meg úgy.) Azonban nem feltételezd,
     hogy egy "mosolygó" szerepeltetése rögtön eléri, hogy a címzett
     egyetértsen veled, vagy hogy egy egyébként bántó megjegyzés
     élét elvegye.

   * Aludj egyet, mielõtt érzelmektõl fûtött választ küldenél egy
     üzenetre. Ha biztosan erõs érzéseid vannak egy tárgyról, akkor
     helyezd azt FLAME ON/OFF jelek közé: FLAME ON: Ez a fajta vita
     nem méltó arra a sávszélességre, ami a továbbításához kell.
     Teljességgel illogikus és érvekkel alá nem támasztott. A világ
     többi része is egyetért velem. FLAME OFF

   * Ne írjál vezérlõ karaktereket vagy nem-ASCII karaktereket,
     kivéve ha a programod elkódolja ezeket, vagy MIME attachment
     formájában küldöd. Ha elkódolva küldesz valamit, akkor próbálj
     meg megbizonyosodni arról, hogy a címzett vissza tudja majd
     kódolni azt.

   * Légy tömör anélkül, hogy túlságon lényegretörõ lennél. Amikor
     egy levélre válaszolsz, csak annyit idézz az eredeti anyagból,
     hogy érthetõ legyen a válaszod, és ne többet. Rendkívül rossz
     szokás az egész levelet idézni a válaszban - szerkeszd ki a
     felesleget.

   * 65 karakter széles, kocsivissza karakterrel lezárt sorokat írjál.
     (Fordító megjegyzése: e dokumentumtól eltérõen 72-76 karaktert is
     szoktak ajánlani.)

   * A levélfejlécében kell legyen egy subject sor, ami tükrözi a
     levél tartalmát.

   * Ha signature-t illesztesz a leveledbe, akkor azt fogd rövidre.
     Ökölszabály: 4 sornál ne legyél hosszabb. Sok ember a kapcsolatért
     percenként fizet, és minél hosszabb az üzeneted, annál többet
     fizetnek.

   * Ahogy egy levél (ma) nem lehet privát, úgy a levél (és a news is)
     (ma még) hamisítható, megváltoztatható. Ezek felismerhetõsége
     változó, így célszerû a józan ész alapján ellenõrizni egy üzenet
     valódiságát, mielõtt elhisszük azt.

   * Küldj egy rövid választ, hogy megkaptad a levelet, ha úgy
     gondolod, hogy a levél fontossága szükségessé teszi ezt. Tedd
     meg ezt akkor is, ha részletesen válaszolni csak késõbb lesz
     idõd.

   * Hogy "ésszerûen" mit várhatunk egy embertõl, hogy egy adott
     beszélgetésbõl mit érthet meg, az nagyon erõsen szituációfüggõ.
     Egy adott e-mail környezetben megtanult normák nem feltétlenül
     vonatkoznak általában az Internetet használó emberekkel való
     kommunikációra. Légy óvatos a helyi szlenggel és a helyi
     rövidítésekkel.

   * Egy e-mail üzenet szállítása költsége nagyjából egyenlõ a
     feladónál és a címzettnél (vagy szervezeteinél). Ez alapvetõen
     eltér a hagyományos levéltõl, a telefontól, a rádiótól és a
     TV-tõl. Egy levél elküldése konkrétan hálózati szélességbe, diszk
     helybe, és CPU idõbe is kerülhet. Ez az alapvetõ gazdasági oka,
     amiért nem illik kéretlen hirdetést küldeni e-mail-ben. (Ez
     ráadásul tilos is sok helyen.)

   * Ne küldj nagy tömegû kéretlen információt az embereknek.

   * Ha a levelezõrendszered képes automatikus továbbküldésre, akkor
     vigyázz, hogy ne lépjen fel a rettegett "továbbítóhurok". Ez úgy
     jöhet létre, ha sok gépen állítasz fel automata továbbítást, úgy
     hogy egy neked küldött üzenet az egyik géptõl a másikig utazik,
     majd a következõre és így tovább a végtelenségig.


2.1.2 A talk

A talk olyan protokollok gyûjteménye, amelyek lehetõvé teszik két
ember interaktív párbeszédét számítógépen keresztül.

   * Használj vegyesen kis- és nagybetût, mintha egy levelet vagy egy
     e-mail-t írnál.

   * Ne hagyd, hogy az irományod kifusson a képernyõ széléig és ott a
     terminálod törjön sort: használj egy kocsivissza (CR) jelet a
     sor lezárására. Nem feltételezheted azt sem, hogy a te képernyõd
     mérete azonos bárki máséval. Ökölszabály: max. 70 karaktert és
     max. 12 sort írjál.

   * Hagyj margókat, ne írjál a képernyõ szélére.

   * Ha befejezted a mondandódat, akkor üss két CR-t (egy üres sort),
     jelezve, hogy a másik következik.

   * Mindig írj egy "viszontlátásra"-t vagy más elköszönést és
     várd meg a másik oldal köszönését is. Különösen fontos ez,
     ha egy távoli valakivel kommunikálsz. Ne felejtsd el, hogy
     a kommunikációtok sebessége egyrészt a rendelkezésre álló
     sávszélességtõl (a csõ átmérõje) és a hálózat késéseitõl (a
     fény sebessége) függ.

   * Tisztában kell lenned azzal, hogy a talk megzavarja a másik
     embert. Csak rendeltetésének megfelelõen használd. Soha ne
     talk-olj idegenre!

   * Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Elõször is: nem
     biztos, hogy minden mûködik. Másodszor: nem minden talk verzió
     kompatibilis.

   * Bizonyos talk verziók újracsengetik a címzettet, ha magára
     hagyják. Hagyd egyszer-kétszer csengetni, utána állítsd le
     (kill) a programot.

   * Ha valaki nem válaszol, akkor megpróbálkozhatsz egy másik
     tty-vel. Használd a finger parancsot, hogy lásd, hogy melyekre
     van belépve. Ha a másik fél még mindig nem válaszol, ne erõltesd
     tovább. (Fordító megjegyzése: néhol a finger le van tiltva, ne
     lepõdj meg tehát, ha nem mûködik).

   * A beszélgetés (talk) alatt megmutatkozik a gépelési tudásod. Ha
     lassan és sok hibával gépelsz (fordító megjegyezése: ne keseredj
     el) akkor legtöbbször nem éri meg visszamenni kijavítani õket.
     A másik ember úgyis rájön, hogy mit akarsz mondani.

   * Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több talk-od is fut!


2.2 Iránymutató adminisztrátoroknak
...................................

   * Feltétlenül rögzítsd írásban a szabályokat; különösen az
     illegális, hamisított és az elõírásokat megsértõ forgalomra
     vonatkozókat.

   * Idõben - lehetõleg a következõ munkanapig - válaszold meg a
     felmerülõ kérdéseket.

   * Az illegális és elõírásokat sértõ kérdéseket sorold elõre.
     A "lánc" levelek azonnali intézkedést kívánnak meg.

   * Magyarázd meg a szabályokat - mint például a disk quota-kat -
     a felhasználóidnak. Értesd meg velük a mail-en át történõ
     file-kérés következményeit: magas telefonszámlák, betelõ
     lemezek, más levelek késése stb.

   * Legyen egy alias a "Postmaster" és a "Root" címeken. Feltétlenül
     olvassa valaki el ezeket a leveleket! (Fordító megjegyzése:
     mint többször írtuk már, ezeknek nemcsak olvasása, hanem
     megválaszolása is igen fontos!)

   * Nyitottan vizsgáld meg a felhasználóidat érintõ panaszokat.
     A címek sajnos hamisíthatóak, a levelek megpiszkálhatóak.


3.0 Egy-sokaknak kommunikáció (Levelezési listák, NetNews)
----------------------------------------------------------

Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, akkor a mail-re vonatkozó
szabályok is érvényesek. Végül is nincs nagy különbség a között,
hogy egy embernek írsz egy levelet vagy hogy sok emberrel kommunikálsz
egy news cikken keresztül - legfeljebb annyi, hogy így sokkal több
embert van lehetõséged megbántani. Így azután különösen fontos, hogy
minél többet tudjál a közönségedrõl.


3.1 Iránymutató felhasználóknak
...............................

3.1.1 Általános útmutató a levelezési listákhoz és a NetNews-hoz

   * Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési
     listát ill. hírcsoportot, mielõtt postázol valamit. Ez
     hozzásegít az adott csoport kultúrjának megismeréséhez.
     (Fordító megjegyzése: ez a tanulás idõ jelentõsen csökkenthetõ
     a lista/csoport archívum és a megfelelõ FAQ tanulmányozásával.
     Ez utóbbit mindenképpen olvasd el, mielõtt postáznál bármit is!)

   * Ne hibáztasd a rendszeradminisztrátort az adott rendszer
     felhasználóinak viselkedése miatt.

   * Vésd jól az eszedbe, hogy amit írsz azt egy széles közönség
     olvashatja. Ebben éppenséggel a jelenlegi vagy a jövõbeli fõnököd
     is benne lehet. Vigyázz tehát arra, hogy mit írsz. Jusson eszedbe
     az is, hogy a csoportokat és különösen a levelezési listákat
     archiválni is szokták, olyan helyen, amihez sokan férnek hozzá.
     Így a szavaidat hosszú idõn át olvashatja szinte bárki.

   * Fel kell tételezned, hogy minden egyes ember saját maga nevében
     ír, és nincs köze a szervezetéhez, kivéve ha kifejezetten ezt
     állítja.

   * Tudnod kell azt is, hogy akárcsak a levél, a news is erõforrás
     igényes. Ismerned kell tehát a szervezeted speciális szabályzatát
     erre vonatkozólag.

   * Az üzenetek és a cikkek jó, ha rövidek és célratörõek. Ne kószálj
     el a témától, ne beszélj össze-vissza, és soha, de soha ne írj
     olyan levelet, ami csak valaki gépelési vagy helyesírási hibáira
     mutat rá. Ez utóbbi azonnal megmutatja, hogy milyen szörnyen
     kezdõ vagy.

   * A subject sorok az adott csoport konvencióit kell hogy kövessék.
     (Fordító megjegyzése: Látni fogod, hogy sok helyen a subject sor
     valamilyen osztályozó információt hordoz, és ha ez hiányzik,
     akkor valószínûleg pont azokhoz az emberekhez nem jut el az
     írásod, akiknek szántad.)

   * Bár lehet, hogy lehetõséd nyílik rá, de a hamisítás, a levelek
     tartalmához vagy fejlécéhez való hozzápiszkálás általában nem
     elfogadott.

   * Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és
     levelezési listákban szabad! Ez is egy példája annak, hogy
     célszerû ismerned azt a közönséget, aki majd írásodat olvassa.
     A kéretlen hirdetés - ami nem tartozik egy adott csoport/lista
     témakörébe - valószínû következménye: rengeteg durva válaszlevél.

   * Ha válaszüzenetet írsz, akkor mindenképpen foglald össze vagy
     idézz annyit az eredetibõl, hogy érthetõ legyen a válaszod.
     Különösen a NetNews esetében lényeges ez, mivel ott olyan az
     üzenetek elosztása, hogy elõfordulhat, hogy valaki a válaszodat
     olvassa elõbb, s nem az eredetit. Így tehát jó, ha képbe helyezed
     olvasóidat - viszont ne idézd az egészet!

   * Újra hangsúlyozzuk, hogy igen célszerû egy signature file léte,
     amit az üzeneteidhez csatolhatsz. Csak és kizárólag így tudod
     bebiztosítani azt, hogy bármilyen program is nyirbálja meg a
     fejléc-információkat, az olvasóid még mindig rád találhassanak.

   * Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz.
     Gyakran a válasz a lista vagy a csoport címére megy a feladó
     helyett. Tévedésbõl személyes üzenetet küldhetsz egy helyett
     sok embernek, amivel csak mindenkit zavarba hozol. A legjobb az,
     ha válaszadásnál begépeled a címet az automata "reply" helyett.
     (Fordító megjegyzése: Kellõ óvatossággal ez utóbbitól el lehet
     térni.)

   * (Fordító megjegyzése: Ezt a pontot jelentõsen lerövidítettem.
     A lényeg az, hogy ne küldjünk automata (vacation, non-delivery
     stb.) üzeneteket levelezési listákra)

   * Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy
     csoportba, akkor küldj egy bocsánatkérõ üzenetet az eredeti
     címzettnek és a listának ill. csoportnak is.

   * Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerûbb személyes
     üzenetekben rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán.
     Ha olyasmin vitáztok, ami érdekelheti a lista olvasóit, akkor
     érdemes a vitátok eredményét összefoglalni és elküldeni a
     listára.

   * Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál heves leveleket és ne
     válaszoljál ilyenekre.

   * Ne küldjél olyan válaszokat, amik csak gratulálnak egy másik
     válaszhoz. (Fordító megjegyzése: Ezt személyes levélben teheted
     meg, ha úgy érzed, hogy tényleg fontos)

   * Légy óvatos a fixpontos betûkkel és az ASCII rajzokkal. Ezeket
     egy másik rendszer - vagy akár ugyanazon rendszer egy másik
     programja - másképpen jelenítheti meg, mint a te szoftvered.

   * Vannak olyan hírcsoportok és levelezési listák, melyek témája
     igen széles érdeklõdési kört fed le. Ez gyakran olyan olvasókat
     jelenthet, akik életstílusban, vallásban és kultúrában is
     jelentõsen eltérhetnek. Ne küldj olyan üzeneteket egy listára/
     csoportba - ha annak nézõpontja valamiért nem egyezik a tiéddel
     - ami csak annyit közöl, hogy az õ álláspontjukat bántónak érzed.
     Szexuális vagy faji zaklatásnak jogi következménye is lehet. Az
     általad megkérdõjelezhetõnek érzett üzenetek kiszûrésére (filter)
     vannak programok.


3.1.2 Iránymutató levelezési listákhoz

A létezõ levelezési listákról és a hozzájuk való csatlakozásról
sokféleképpen találhatsz információkat a Net-en. Természetesen ezen
információk mellett szükséged lesz a helyiekre is; milyen szabályok
vonatkoznak a levelezési listához való csatlakozásra és a postázásra?
Általában jobb, ha elõször a szûkebb környezetben kutatsz információ
után és csak utána kezdesz az Interneten kutatni. Mindenesetre a
news.answers hírcsoportban rendszeresen megjelenik egy lista a
levelezési listákról és a csatlakozásról. Bármilyen témában keresel
levelezési listát, ez egy felbecsülhetetlen értékû anyag. A válogatott
bibliográfiánkban a [9,13,15]-ös anyagokból is tájékozódhatsz.

   * A fel- és leiratkozó (subscribe - unsubscribe) üzeneteket
     a megfelelõ címre küldjed. Néhány szoftver ugyan megkísérli
     kiszûrni a listára küldött ilyen típusú üzeneteket, de ezek sem
     mindenhatóak. A te felelõsséged megtanulni a levelezési listák
     mûködését és a megfelelõ levelet a megfelelõ címre küldeni.
     Nagyon sok lista mûködtet egy "-request" alias-t a fel-le
     iratkozó üzeneteknek, de nem mindegyik. (Fordító megjegyzése:
     ezt a mondatot csak akkor fogod megérteni, ha már elkezdted
     megtanulni a fent emlegetett mûködést.) Mindig légy tisztába
     annak a listának a szabályaival, amire elõfizetsz.

   * Mentsd el a feliratkozásra kapott választ. Ez legtöbbször
     tartalmazza a leiratkozáshoz szükséges információkat.

   * Általában nem lehet visszavonni egy elküldött levelet. A
     rendszergazdád sem képes erre. Ez azt jelenti, hogy csak
     akkor szabad elküldened az üzenetedet, ha már bizonyos vagy
     benne, hogy azt szeretnéd, hogy megjelenjen.

   * Igen sok levelezõ program rendelkezik reply funkcióval. Ez
     kényelmes magánlevelezéskor, de igen bosszantó lehet levelezési
     listáknál. Amikor listán jött üzenetre válaszolsz, akkor vizsgáld
     meg a Reply-To: mezõt. Gyakorta az a lista címe, azaz a válaszod
     a lista összes tagjának megy.

   * Felesleges, és ezért helytelen nagy file-okat küldeni egy
     listára, ha egy Uniform Resource Locator (URL) vagy egy ftp-zhetõ
     verziót címe is elég. Ha sok kis részletben szeretnéd elküldeni,
     akkor az adott lista erre vonatkozó szabályait kell követned.
     Ha ezeket nem ismered, akkor kérdezd meg!

   * Fontold meg a leiratkozást vagy a "nomail" opció bekapcsolását
     (ahol lehet), ha hosszabb ideig nem tudod megnézni a leveleidet.
     (Fordító megjegyzése: A leglanyhább lista is robbanhat hirtelen,
     tehát ezt minden egyes listával meg kell tenned hosszabb távollét
     elõtt!)

   * Ha egy üzenetet netán több listára küldenél, különösen akkor, ha
     azok közel azonos témájúak, akkor kérj elnézést a cross-posting
     miatt.

   * Ha felteszel egy kérdést, akkor a válaszokból készíts egy
     összegzést és azt küldd el a listára. Ez semmi esetre se az
     összes válasz egyszerû egymásutánja legyen, hanem egy gondos
     összegzés. (Fordító megjegyzése: Felmerülhet a kérdés, hogy
     mégis miért tedd ezt meg? A válasz az Internet alapfilozófiája
     maga: segíts másokon, majd rajtad is segítenek! Ha valakik
     megválaszolták egy kérdésedet, akkor megtehetsz annyit
     viszonzásképp, hogy az így megszerzett tudást megosztod
     másokkal)

   * Vannak privát levelezési listák. Ha nem hívtak meg, akkor ne
     küldj ide üzeneteket. Az ilyen listák üzeneteit ne add tovább
     egy szélesebb közönségnek.

   * Ha vitába keveredsz, akkor a megbeszélést az adott témáról illik
     folytatni, nem pedig az adott személyekrõl.


3.1.3 Iránymutató a NetNews-hoz

A NetNews egy világméretû elosztott rendszer, ami a legkülönfélébb
témákban való kummunikációra ad lehetõséget. A rendszer hierarchikus,
a legfelsõbb szinten a következõ témák vannak: "sci" - tudományos;
"comp" - számítógépes; "news" - magáról a NetNews-ról; "rec" -
szórakozás; hobbi; "soc" - szociális; "talk" - bõ lére eresztett,
soha véget nem érõ beszélgetések (politika); "biz" - üzleti; "alt" -
bármi egyéb. Az "alt" fõcsoportba tartozó csoportok olyan értelemben
is alternatívok, hogy a létrehozásuk nem megy keresztül ugyanazon a
lépéseken, mint a többi fõcsoportbelieké. Vannak még helyi fõcsoportok,
széles körben terjesztett egyebek, mint a bionet, és a saját
szervezetednek is meglehetnek a maga csoportjai. Nemrégiben egy
"humanities" fõcsoport is létrejött, és várhatóak továbbiak is. A
bibliográfiánk [2,8,22,23]-as anyagait érdemes a témában elolvasni.

   * A NetNews szójárásában a "Posting" (postázás) egy új vagy
     válasz cikk postázását jelenti egy csoportba. A "Cross-posting"
     kifejezést arra használják, ha valaki egy cikket több csoportba
     küldött el. Ha ezt vagy a Followup-To: mezõt is használjuk, akkor
     ezt feltétlenül említsük meg a cikkünkben. Az olvasók általában
     azt feltételezik, hogy egy üzenet egy csoportba lett postázva, és
     a "follow-up" ebbe a csoportba kerül. A fejléc említett mezõje
     megváltoztathatja ezt. (A fordító megjegyzése: A "follow-up" a
     válaszcikk neve, a válaszként írt magánlevelet "Reply" néven
     emlegetik. A Followup-To: azt a csoportot adja meg, ahová a
     válaszcikkek kerülnek.)

   * Mielõtt elküldenél egy témában egy cikket, olvasd el az abban
     a témában írott cikket. (Ezt "thread"-nek nevezzük) Ne küldjél
     "Egyetértek" vagy hasonló üzeneteket, amelyek tartalma pusztán
     arra korlátozódik, hogy egyetértesz valamely korábbi cikkel.
     Egy follow-up cikknek mindig hosszabbnak kell lennie az elõzõ
     levelekbõl vett idézeteknél. (Fordító megjegyzése: Apró
     pontosítás: Egy cikk és rá adott válaszcikkek összességét
     nevezünk "thread"-nek.)

   * Levélben (reply) írd meg válaszod, ha csak egy embernek szánod
     azt. Légy tudatában annak, hogy a News-t a világon mindenütt
     olvashatják, és a legtöbb embert NEM érdekli egy privát válasz.
     Ugyanakkor ne habozz postázni, ha olyan mondandód van, ami az
     Internet széles olvasóközönségét érdekelheti.

   * Ellenõrizd le a fejléc Distribution: mezõjét, de ne bízz
     benne. A News meglehetõsen bonyolult szállítása módja miatt a
     Distribution: mezõ megbízhatatlan. Ha olyasvalamit írsz, ami
     csak kis számú embert érdekelhet, akkor használj egy megfelelõ
     Distribution: mezõt; ezzel megkísérled az elosztást ezekre az
     emberekre korlátozni. Például állítsd be "hu"-ra ezt a mezõt, ha
     csak magyarokat érdeklõ cikket postázol.

   * Ha úgy érzed, hogy egy cikk több hírcsoportba való, akkor
     mindenképpen CROSSPOST-tal küldd el a cikkedet ahelyett, hogy
     különálló üzenetekben küldenéd el. Biztosításképpen általában
     csak 5-6 csoportnak lesz eléggé hasonló témája. (Fordító
     megjegyzése: Ez a pont ritkán alkalmazandó!! RENDKÍVÜL nyomós
     okodnak kell lennie ahhoz, hogy akár két csoportba is
     postázzál!!)

   * Kísérelj meg elõször a hagyományos ismeretforrásokból
     (kézikönyvek, újságok, help file-ok) meríteni, mielõtt egy
     kérdést postáznál. Ha ezekben megtalálható kérdést teszel fel,
     akkor mogorva RTFM (Read The Fine Manual - noha az "f" betû egy
     sokkal durvább szót jelölt eredetileg) üzeneteket kapsz csak
     viszonzásképpen. (Fordító megjegyzése: Ez is csak a józan ész
     határáig érvényes. Tényleg Olvassd El a Kézikönyvet, de ne
     áldozz éveket valaminek a kutatására - végül is az Internet
     egyik haszna, hogy olyanok, akik ezt megtették, megosztják
     veled tudásukat.)

   * Bár van néhány hírcsoport, amik kifejezetten hirdetésre vannak
     kitalálva, a témától eltérõ (off-topic) hirdetések egészen
     egyszerûen bûnözésnek számítanak a legtöbb csoportban. Ha egy
     hirdetést minden egyes hírcsoportba elküldesz, akkor szinte
     biztosan búcsút mondhatsz a hálózati elérésednek.

   * Ha felfedezel egy hibát a cikkedben, akkor kíséreld meg minél
     hamarabb törölni (cancel) azt. (Fordító megjegyzése: A törlés is
     csak egy üzenet, mint minden más. Nem bízhatsz igazán abban, hogy
     senki sem fogja a cikkedet olvasni. Célszerû egy második, helyes
     cikket is küldeni, amelyben elnézést is kérsz az elõzõ hibájáért.
     A józan észt itt is célszerû bevetni: a hiba alatt nem nyelvtani,
     gépelési stb. - vagyis apró, lényegtelen - hibát kell érteni,
     hanem a lényeget érintõ hibára gondolunk.)

   * MEG SE próbáld más cikkét törölni (cancel). Lépj kapcsolatba
     rendszergazdáddal, ha nem tudod, hogy hogyan kell saját cikkedet
     törölni vagy ha valamilyen más postázás (pl. "lánc" levél) törlést
     kíván.

   * Ha postáztál valamit, és nem látod viszont azonnal, akkor ne hidd
     rögtön azt, hogy valami nem mûködött és ne postázd azonnal újra.

   * Néhány csoport megengedi (néhány pedig ezért van), hogy olyan
     cikkek is felkerüljenek, amik erõsen megkérdõjelezhetõek.
     Ugyanakkor semmilyen garancia nincs arra, hogy a csoport többi
     olvasója is ugyanúgy elfogadja az anyagot, mint te. Használd a
     Rot13 szoftvert, ami 13 karakterrel eltol minden egyes karaktert,
     hogy ne bántsál meg senkit. (Fordító megjegyzése: Ez sok
     szoftverbe be van építve)

   * Ha olyan üzenetet írsz egy könyveket vagy filmeket tárgyaló
     csoportba, ami lényeges titkot tár fel, akkor célszerû "Spoiler"
     szót tenni a Subject: sorba. Üthetsz egy pár Enter-t a cikk
     elejére, hogy eltüntesd szem elöl a cikket, vagy használhatod
     az elõbb említett Rot13 módszert. (Fordító megjegyzése: A
     számítógépes játékok is ez a kategória. Esetleg tarthatunk attól,
     hogy nem mindenki tudja a Rot13-at dekódolni, és az üres sorok
     mellett döntünk. Ilyenkor érdemes nemcsak a Subject sorba beírni,
     hogy Spoiler, hanem a cikk elsõ sorába is beírni ezt, hogy aki
     ránéz a cikkre az ne csak üres sorokat lásson)

   * Ugyan a cikkek illetéktelen megpiszkálása, megváltoztatása a
     szabályokkal ellentétes, mégis megtörténik. Ez ellen megfelelõ
     szoftverrel - mint pl. a PGP - védekezhetünk.

   * Az anonim postázás bizonyos csoportokban elfogadott, másokban
     nem. Ha egy cikk nem felel meg a szabályoknak, ha rajta van a
     nevünk, az akkor sem fog, ha nincs rajta. (Fordító megjegyzése:
     Azaz az anonimitást legtöbbször olyankor használjuk, ha
     elfogadható, de személyünkre valamiért hátrányos cikket
     szeretnénk közzétenni.)

   * Ha moderált csoportba postázol, akkor számolnod kell egy kis
     késdelemmel. A moderátor meg is változtathatja a Subject sorodat,
     hogy valamelyik thread-be illeszkedjen.

   * Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál heves leveleket és ne
     válaszoljál ilyenekre.


3.2 Iránymutató adminisztrátoroknak
...................................

3.2.1 Általános témák

   * Legyen tiszták a feliratkozás szabályai a levelezési listákra és
     a NetNews csoportokra.

   * Legyenek tiszták a postázás szabályai - a disclaimer-ek .sig-beli
     szerepeltetését is beleértve - a levelezési listákba és a Netnews
     csoportokba.

   * Legyenek tiszták és széles körben ismertek az archiválásra
     vonatkozó szabályaid. (Mennyi ideig tárolod a cikkeket?)

   * Nyitottan, de azonnal vizsgáld meg a felhasználóidat érintõ
     panaszokat.

   * Ügyelj rendszered egészségére!

   * Gondold át, hogy milyen hosszan õrzöd meg a rendszer napló
     file-jait, és a döntésed eredményét tedd közzé.


3.2.2 Levelezési listák

   * A levelezési listák legyenek naprakészek, hogy elkerüld a
     az elavult címekrõl visszapattanó levelek ("bouncing mail")
     problémáját.

   * Segíts a listatulajdonosoknak a problémák megoldásában.

   * Informáld a listatulajdonosokat a tervezett rendszerkarbantartásokról
     és -leállásokról.

   * Legyen minden listához "-request" alias az iratkozási és
     adminisztrációs levelekhez.

   * A mail gateway-eid mûködjenek simán.


3.2.3 NetNews

   * Tedd közzé, hogy milyen feed-et kapsz. Ha ez nem teljes, lehet,
     hogy lesz, aki tudni szeretné, hogy miért nem.

   * Rengetegféle hírolvasó szoftver van, és ezek hibájáért lehet,
     hogy a News Server-t fogják hibáztatni.

   * Tiszteld és teljesítsd azonnal a felhasználóid saját cikkük
     vagy más helytelen (pl. "lánc" levél) törlésére vonatkozó kérését.
     (Fordító megjegyzése: Hallgass a józan észre. Nem arra gondolunk,
     hogy egyes embereket zavaró cikkeket törölj ki, hanem a széles
     körben elfogadott szabályokkal ellentétesekre, amelyek leggyakoribb
     esetei a sok csoportra kiterjedõ hirdetések és a "lánc" levelek.)

   * Legyenek "Usenet", "Netnews", "News" alias-aid, és gondoskodj
     arról, hogy valaki olvassa az ide érkezõ leveleket.


3.3 Iránymutató moderátoroknak
..............................

3.3.1 Általános útmutató

   * Gondoskodj arról, hogy a Gyakran Ismételt Kérdések válaszai
     (GYIK ill. FAQ) rendszeres idõközönként postázásra kerüljenek.
     Szerepeljen ebben egy útmutató a cikkekrõl/üzenetekrõl. Ha nem
     te vagy a GYIK fenntartója, akkor gondoskodj arról, hogy õ(k)
     beleveszi(k) ezeket abba.

   * Legyen egy jó üdvözlõ (welcome) file-od, amiben információk
     vannak a fel/leiratkozásról.

   * A hírcsoportoknak céljait (charter), iránymutatásait rendszeresen
     kell postázni.

   * A hírcsoportok/levelezési listák legyenek naprakészek. Alakíts
     ki egy menetrendet az üzenetek postázására. Legyen helyettesed,
     ha vakációra mégy vagy más egyéb miatt nem tudsz Net-hez jutni.


4.0 Információs szolgáltatások (Gopher, Wais, WWW, ftp, telnet)
---------------------------------------------------------------

Az elmúlt években robbanásszerûen nõtt a Hálózat néhány új szolgáltatás
nyomán. A Gopher, Wais, World Wide Web (WWW), Multi User Dimensions
(MUD), ez utóbbi objektumorientált verziója (MOO) a legfontosabbak.
Noha az információlelés lehetõsége robbanásszerûen terjed, a "Vevõ védd
magad" (Caveat Emptor) elv érvényben marad. Ezekrõl részletesebben a
válogatott bibliográfiánk [14,28]-as számú anyagaiban olvashatsz.


4.1 Iránymutató felhasználóknak
...............................

4.1.1 Általános útmutató

   * Ne feledd, hogy minden szolgáltatás valakié. Aki fizeti a
     számlát, az szabja meg az adott szolgáltatásra vonatkozó
     szabályokat is. Az információ lehet ingyen, de lehet, hogy
     nem ingyenes - ennek jó, ha utánanézel.

   * Ha egy szolgáltatással probléma akad, akkor elõször mindig a
     saját portádon kell körülnézni. Ellenõrizd (vagy ellenõriztesd)
     a file-, szoftver-, és hálózati beállításokat stb. Mindenképpen
     tedd ezt meg, mielõtt arra gondolsz, hogy a szolgáltató oldalán
     van a hiba és/vagy a szolgáltatót hibáztatnád érte.

   * Vannak ugyan konvenciók a használt file-típusokra, de ne építs
     arra, hogy ezek mindig be vannak tartva. Például egy ".doc"
     file nem feltétlenül Word file.

   * Maguk a szolgáltatások is követnek bizonyos konvenciókat, mint a
     www.xyz.com. Ezek ismerete hasznos, de megint csak nem bölcs erre
     építeni.

   * Ismerd a saját rendszeredben a file nevek használatát.

   * Ismerned kell egy-egy szolgáltatás speciális információközlõ
     konvencióit. Az FTP site-ok legtöbbjén találsz valahol a
     hierarchia tetején egy README file-t, ami a rendelkezésre álló
     file-okról szól. Viszont nem feltételezheted azt, hogy ezek
     pontosak és/vagy naprakészek.

   * Egyáltalán, SEMMILYEN információról NE tételezd fel hogy pontos
     vagy naprakész. Az új technológiák lehetõvé teszik bárkinek, hogy
     publikáljon, de az ezzel járó felelõsséget még nem tanulta meg
     mindenki.

   * Tudod már, de fontossága miatt megismételjük: hacsak nem
     használsz titkosító és eredetiséget biztosító programokat,
     bármilyen információ, amit az Interneten továbbítasz "kint van
     a hidegen". Aki akarja, megszerezheti, vagy megváltoztathatja.

   * Minthogy az Internet világméretû, találhatsz olyan információs
     szolgáltatást, amely gyökeresen eltérõ kultúr- és szokáskörbõl
     ered. Amit te bántónak érzel, az abban a kultúrkörben teljesen
     elfogadott lehet. Maradj nyitott a világ felé.

   * Ha egy népszerû site-ról szeretnél információt, akkor nézd meg,
     nincs-e egy lista a mirror site-okról. Ha van ilyen, és ott van
     hozzád közelebbi mirror, használd azt.

   * Ne használd más FTP site-ját arra, hogy egy (konkrét) harmadik
     személynek szánt file-t helyezz el ott. Ezt egyszerûen szemetelésnek
     tartják, és általában nem elfogadott viselkedésforma.

   * Ha problémád támad egy site-tal, és oda segítségért fordulsz,
     minél több információt adj meg a probléma körülményeirõl.
     Ezzel nekik is segítesz, hogy lokalizálhassák a hibát.

   * Ha te magad is szeretnél valamilyen információs szolgáltatást
     indítani, mint például egy homepage, akkor szokás szerint
     fordulj a helyi adminhoz, hogy megismerd az idevonatkozó helyi
     szabályokat.

   * Ha van rá módod, akkor kíméld a népszerû site-okat, segítsd
     elosztani a terhelést, és csúcsidõn kívül lépjél be.


4.1.2 Útmutató Valósidejû Interaktív Szolgáltatásokhoz (MUD-ok, MOO-k, IRC)

   * Akárcsak más rendszereknél, itt is bölcs dolog csak figyelni egy
     kicsit, hogy a csoport kultúrájához szokhassál.

   * Egyáltalán nem szükséges mindenkit személyesen üdvözölni egy
     csatornán ill. szobában. Egy szimpla Hello vagy hasonló köszöntés
     bõven elég. NEM elfogadott viselkedés, ha a szoftvered automatikáját
     arra használod, hogy mindenkit üdvözöljön.

   * Figyelmeztesd a résztvevõket, ha nagyobb mennyiségû információt
     szeretnél velük megosztani. Ha mindenki egyetért vele, akkor
     mehet. Enélkül azonban súlyos udvariatlanság ilyesmit csinálni -
     akárcsak levélben.

   * Ne tételezd fel, hogy ismeretlen emberek beszélni akarnak veled.
     Ha kényszerítve érzed magad arra, hogy személyes üzenetet küldjél
     egy ismeretlennek, akkor készülj fel arra, hogy éppen elfoglalt
     lehet vagy egészen egyszerûen nem akar veled beszélgetni.

   * Tiszteld az adott csoport szokásait. Nézz körül bemutatkozó
     anyagokért. Ezek egy ftp site-on is lehetnek.

   * Ha valaki becenevet, alias-t, pszeudo-nevet vagy hasonlót
     használ, akkor tiszteld az anonimitáshoz való jogát. Még ha
     esetleg jó barátok is vagytok, akkor is udvariasabb ezt a
     becenevet használni. Egyáltalán ne használd a valódi nevét
     on-line engedély nélkül.


4.2 Iránymutató adminisztrátoroknak
...................................

4.2.1 Általános útmutató

   * Legyen tiszta mindenki számára, hogy mi másolható és mi nem.

   * Ismertesd, hogy az adott site-on ill. szervezetnél milyen anyagok
     állnak rendelkezésre. Az általános irányelvek legyenek világosak.

   * Az információk, különösen a README-k, legyenek naprakészek. A
     README-ket sima ASCII file-ként szolgáltasd.

   * Ha tudsz készíteni egy listát a mirror-jaidról, akkor tedd
     azt közzé. Mellékelj egy mirror-okra vonatkozó copyright
     dokumentumot. Ha ismered az update menetrendjüket, azt is
     célszerû közzétenni.

   * Gondoskodj arról, hogy a népszerû (és nagy mennyiségû)
     információnak elegendõ sávszélesség jusson.

   * Használd a file-név konvenciókat: .txt ASCII szövegnek; .html
     vagy .htm HTML-nek; .ps Postscript-nek; .pdf Portable Document
     Format-nek; .sgml vagy .sgm SGML-nek; .exe nem-Unix végrehajtható
     file-oknak stb.

   * Letöltésre szánt file-ok nevének elsõ nyolc karakterét próbáld
     meg különbözõvé tenni.

   * Amikor információt szolgáltatsz, akkor legyen abban valami
     egyedi. Kerüld el az olyan szolgáltatás indítását, ami csak
     más szolgáltatókra mutat.

   * Ne mutass más site-okra mielõtt engedélyt kérnél. (Fordító
     megjegyzése: Ez mostanra kicsit elavult, de még mindig nem
     árthat informálni a túloldalt)

   * Vésd jól az eszedbe, hogy egy szolgáltatás nemcsak design-t és
     megvalósítást jelent. Hanem karbantartást is.

   * Az általad szolgáltatott anyagoknak meg kell felelniük a támogató
     szervezet szabályainak.

   * Teszteld alkalmazásaidat a szoftverek minél szélesebb skálájával.
     Nem feltételezheted, hogy minden oké, ha csak egy klienssel
     ellenõrizted. Viszont fel kell tételezned, hogy lesz, aki
     egyszerûbb lehetõségekkel és klienssel rendelkezik csak -
     tehát ne tervezd olyanra a szolgáltatásodat, hogy csak grafikus
     terminálról (GUI) lehessen használni.

   * Legyen egységes nézõpontja és külleme az információforrásodnak.

   * Az exportkorlátozások mások és mások minden országban. Ismerned
     kell ezek következményeit is, ha szolgáltatni akarsz.

   * Mondd el a felhasználóidnak, hogy mit akarsz tenni a tõlük
     összegyûjtött információval, mint pl. a WWW szogáltatásról adott
     véleményük. Figyelmeztetned kell az embereket, ha közzé akarsz
     tenni ebbõl bármit, akárcsak passzívan, a többi felhasználó
     számára láthatóan.

   * A felhasználói információ szolgáltatásokra (mint pl. egy
     homepage) vonatkozó szabályaid legyenek ismertek!


5.0 Válogatott bibliográfia
---------------------------

Ez a dokumentum nagyobbrészt ezeken a mûveken alapul. Ami konkrétan
ezekben a mûvekben nem található meg, az az IETF-RUN munkacsoport
tapasztalatán alapul.

   1. Angell, D., and B. Heslop, "The Elements of E-mail Style",
      New York: Addison-Wesley, 1994.

   2. "Answers to Frequently Asked Questions about Usenet"
      Original author: jerry@eagle.UUCP (Jerry Schwarz)
      Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
      Archive-name: usenet-faq/part1

   3. Cerf, V., "Guidelines for Conduct on and Use of Internet",
      http://www.isoc.org/proceedings/conduct/cerf-Aug-draft.html

   4. Dern, D., "The Internet Guide for New Users", New
      York:McGraw-Hill, 1994.

   5. "Emily Postnews Answers Your Questions on Netiquette"
      Original author: brad@looking.on.ca (Brad Templeton)
      Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
      Archive-name: emily-postnews/part1

   6. Gaffin, A., "Everybody's Guide to the Internet", Cambridge,
      Mass., MIT Press, 1994.

   7. "Guidelines for Responsible Use of the Internet" from the US
      house of Representatives gopher,
      gopher.house.gov:70/OF-1%3a208%3aInternet %20Etiquette

   8. How to find the right place to post (FAQ)by
      buglady@bronze.lcs.mit.edu (Aliza R. Panitz)
      Archive-name: finding-groups/general

   9. Hambridge, S., and J. Sedayao, "Horses and Barn Doors: Evolution
      of Corporate Guidelines for Internet Usage", LISA VII, Usenix,
      November 1-5, 1993, pp. 9-16.
      ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ps
      vagy
      ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ascii

  10. Heslop, B., and D. Angell, "The Instant Internet guide: Hands-on
      Global Networking", Reading, Mass., Addison-Wesley, 1994.

  11. Horwitz, S., "Internet Etiquette Tips",
      ftp://ftp.temple.edu/pub/info/help-net/netiquette.infohn

  12. Internet Activities Board, "Ethics and the Internet", RFC 1087,
      IAB, January 1989. ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1087.txt

  13. Kehoe, B., "Zen and the Art of the Internet: A Beginner's Guide",
      a Netikett info található szétszórva a mûben. 3rd ed. Englewood
      Cliffs, NJ., Prentice-Hall, 1994.

  14. Kochmer, J., "Internet Passport: NorthWestNet's Guide to our
      World Online", 4th ed. Bellevue, Wash., NorthWestNet, Northwest
      Academic Computing Consortium, 1993.

  15. Krol, Ed, "The Whole Internet: User's Guide and Catalog",
      Sebastopol, CA, O'Reilly & Associates, 1992.

  16. Lane, E. and C. Summerhill, "Internet Primer for Information
      Professionals: a basic guide to Internet networking technology",
      Westport, CT, Meckler, 1993.

  17. LaQuey, T., and J. Ryer, "The Internet Companion", Chapter 3
      "Communicating with People", pp 41-74. Reading, MA,
      Addison-Wesley, 1993.

  18. Mandel, T., "Surfing the Wild Internet", SRI International
      Business Intelligence Program, Scan No. 2109. March, 1993.
      gopher://gopher.well.sf.ca.us:70/00/Communications/surf-wild

  19. Martin, J., "There's Gold in them thar Networks! or Searching for
      Treasure in all the Wrong Places", FYI 10, RFC 1402, January
      1993. ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1402.txt

  20. Pioch, N., "A Short IRC Primer", Text conversion by Owe
      Rasmussen. Edition 1.1b, February 28, 1993.
      http://www.kei.com/irc/IRCprimer1.1.txt

  21. Polly, J., "Surfing the Internet: an Introduction",
      Version 2.0.3. Revised May 15, 1993.
      gopher://nysernet.org:70/00/ftp%20archives/
             pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt
      ftp://ftp.nysernet.org/pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt

  22. "A Primer on How to Work With the Usenet Community"
      Original author: chuq@apple.com (Chuq Von Rospach)
      Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
      Archive-name: usenet-primer/part1

  23. Rinaldi, A., "The Net: User Guidelines and Netiquette",
      September 3, 1992. http://www.fau.edu/rinaldi/net/index.htm

  24. "Rules for posting to Usenet"
      Original author: spaf@cs.purdue.edu (Gene Spafford)
      Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
      Archive-name: posting-rules/part1

  25. Shea, V., "Netiquette", San Francisco: Albion Books, 1994?.

  26. Strangelove, M., with A. Bosley, "How to Advertise on the
      Internet", ISSN 1201-0758.

  27. Tenant, R., "Internet Basics", ERIC Clearinghouse of Information
      Resources, EDO-IR-92-7. September, 1992.
      gopher://nic.merit.edu:7043/00/
             introducing.the.internet/internet.basics.eric-digest
      gopher://vega.lib.ncsu.edu:70/00/library/reference/guides/tennet

  28. Wiggins, R., "The Internet for everyone: a guide for users and
      providers", New York, McGraw-Hill, 1995.


6.0 Biztonsági meggondolások
----------------------------

Ebben a dokumentumban nem tárgyalunk biztonsági témákat.


7.0 A szerzõ címe
-----------------

     Sally Hambridge
     Intel Corporation
     2880 Northwestern Parkway
     SC3-15
     Santa Clara, CA 95052

     Phone: 408-765-2931
     Fax:   408-765-3679
     EMail: sallyh@ludwig.sc.intel.com


A fordító címe:
...............

     Ha Magyarországról írsz:

     Négyesi Károly
     Budapest
     P.f.503
     1462

     Külföldrõl:

     Charlie Negyesi
     HUNGARY
     Budapest
     P.o.box 503
     H-1462

     Email: chx@cs.elte.hu


.