|
A Mikulás-kultusz kialakulása a középkorban
Szent Miklós a kisázsiai Myrában működött, a görögkeleti egyháznak máig
legtiszteltebb szentje.
Csodatevő híre a nyugati egyházban akkor terjedt el, amikor ereklyéit 1087-ben a
dél-olaszországi Bariba vitték. A 11. századtól kultusza egész Európában
elterjedt, alakját egyre több legenda vette körül, népszerűségével csak Szent
Antal vetekedett.
Kultusza hazánkba is korán elkerülhetett mind keleti, mind nyugati befolyásra.
Emlékét helynevek, templomok, képzőművészeti alkotások őrzik. A halászok és
révészek patrónusaként említik; a vízenjáróknak, vízimolnároknak, általában a
vízi utaknak is védőszentje volt, ugyanúgy a folyók mellé települt mo.-i bencés
apátságoknak. Vízi kultuszát csak Nepomuki Szent János mosta el, tisztelete a
magyar kalmárok, tőzsérek körében is virágzott (bor- és gabonakereskedelem).
Selmecbánya vidékén a bányászok patrónusaként is tisztelték. Általában a polgári
élet, polgárvárosok védője volt nyugaton, de nálunk is. A szegedi népszerűségét
középkori énekek tanúsítják.
Szent Miklós püspök emléknapja (december 6.), hazánkban az Oláh Miklós püspök
prímás alatt 1560-ban tartott zsinat döntése szerint parancsolt ünnep volt. A
kötelező ünnepek sorából az 1611. évi nagyszombati zsinat törölte.
|
|